Advertenties


Kleine aanpassingen voor lager verbruik?

Gestart door Lucas Hermans, 9 februari 2017, 10:49:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas Hermans

Goedendag allen!

Net terug van het tankstation. 1 op 12 gehaald met de 1.6 16v Grandtour. Doet toch steeds weer een beetje pijn in deze studentenportemonnee :neen:
Nu snap ik dat het nu wat kouder weer is en de kachel staat op 20 graden, wat natuurlijk meer verbruik oplevert.
Over het algemeen heb ik ook een 'zuinige' rijstijl. Vroeg doorschakelen, veel op de cruise-control enz. enz. Ik tank Euro 98 bij de Shell.

Maar nu vraag ik me af.. Zijn er kleine, niet te dure aanpassingen die je zelf aan de motor kan uitvoeren, die het verbruik omlaag halen? K&M luchtinlaat bijvoorbeeld?
Ik ben een leek op motorgebied 8)7

Groetjes!

Nikk

Motorisch zou ik het ook niet weten

Rijstijl: veel uit laten rollen en goed anticiperen.  Dit wel of niet doen heb ik eens een tijdje aangekeken bij mn Laguna 1.8. Kom zomaar 50 - 100 km verder op een tank als ik mijn best doe. Heb ik echter niet altijd zin in  :)

LED ipv conventionele verlichting

Auto wat vaker laten staan, vooral voor korte ritten. Fietsen, thuisblijven, efficienter je ritten plannen  8)
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

MeganeScenic1.9dCi

Alle kieren afplakken?  :D ...  whaha.. nee ik heb echt geen idee.. ik reed met mijn vorige diesel 1 op 18 over 60.000 km gemeten... dus dat is wel vrij representatief..

Maar overschakelen naar Led verlichting is nog niet zo'n gek idee... niet dat led lampjes zo duur zijn, maar steek je dan de gewonnen besparing niet in de aanschaf van led lampjes??

Chippen schijnt ook gunstig te kunnen zijn voor het verbruik, maar dat brengt weer wat kosten met zich mee.
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

Nikk

Met chippen kunje bij een ongeblazen motor niet zo gek veel bewerkstelligen maar wie weet toch een beetje qua verbruik / vermogen.

LED verlichting zal ook niet zoveel brengen maar zeker iets.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Felix

Xenon gebruikt in vergelijking met halogeen ook niet zoveel. Maar of dat verschil maakt op je verbruik vraag ik mij af.

Lucas Hermans

Ondertussen is alles, op het dimlicht en groot licht na, al vervangen voor LED, dus dat scheelt. Zou het kunnen dat mijn geluidssysteem flink trekt? (2 versterkers, condensator, 2 subs).
Ik zorg ook altijd dat de bandjes in orde zijn. Kwa rijstijl laat ik 'm inderdaad veel uitrollen en let ik goed op.

Zou een combinatie van zo'n K&M luchtinlaat en filter + chiptuning veel kunnen uitmaken? Het is een flinke investering, maar als die het verbruik terugdringt maakt me het die investering wel waard!


Stefan

K&N gaat zeker niet veel brengen voor het verbruik :neen:
Ik heb al heel wat auto's gereden voorzxien van een open luchtfilter (o.a van K&N) en nooit gezien dat het verbruik beter was

Chippen doet wellicht iets ten goede van het verbruik van je auto (klein beetje)
Maar de kosten van het chippen zijn dermate, dat je wel heel veel moet rijden daarna om ze er weer uit te hebben.

Kortom;
Allemaal geen optie, jammer maar helaas
Wees blij dat je geen 2.0Tce hebt zoals ik, dan ben je al blij met 1 op 10,5 8)7 :D
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

MeganeScenic1.9dCi

Ja ik moet ook zeggen dat 1 op 12 best netjes is voor een auto uit 2006 van die afmetingen.
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

Nikk

Hoe minder verbruikers aan hoe beter dus radio uit! ;)
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Tedo

1:12 is normaal voor een Megane II met 1.6 16V.

Ik denk niet dat je 'm veel zuiniger krijgt met aanpassingen, wel met rijstijl.
Ik hou van doorrijden, en haal(de) 1:12 à 1:13 ook.

Het enige wat echt helpt om te besparen is een zuinigere/kleinere auto kopen.
Want ja, zo'n wagen als jij rijdt is als je studeert (neem aan wel met bijbaan) vrij kostbaar.

En V-Power van Shell is geen 98. Dan moet je naar BP Ultimate. Heeft alleen geen zin voor jouw auto/motorblok. Met 95 ben je net zo goed (en goedkoper) af.

Nikk

Ik heb mijn Megane  I 1.6 16v automaat vanaf midden October. Is wat lichter en kleiner als een II. Tot nu toe 1:13.5 mee gereden. Richting zomer zal 1:14 of beter ongetwijfeld lukken. Rij tot nu toe redelijk rustig en motor draait weinig toeren door snel opschakelende automaat.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark

De subs zullen wel aardig wat stroom vragen. Dus de dynamo moet harder werken, en dus een hoger verbruik.

Vroegah kon je dit verschil goed merken, dan heb heb ik het over de auto's van 1990. Het verschil zal met de nieuwere auto's wat minder groot zal zijn.

Als de auto nog de nodige kilo's af kan slanken, dan helpt dat natuurlijk ook.  ;)

Lucas Hermans

@Tedo: Kwa benzine, tsja, ik woon op de grens met België. Shell V-power in België en Euro 95 in NL zijn hetzelfde kwa prijs. Dan ga ik liever voor de 'betere' benzine.
En ja ik heb het geluk dat ik genoeg verdien om zo'n mooie wagen te kunnen rijden _o_

Ik rijd op een jaar tussen de 10.000 en de  15.000 kilometers, dus dan heb ik de kosten van chippen en een luchtinlaat er pas over een aantal jaren uit, toch?

Zouden die subs zo hard trekken Mark? Ik heb mijn HiFonics BRX-3000D op 650 watts RMS, 1300 watts max staan naar 2 10" Pioneer subs.

Ruilen, Stefan?  ;)

zapp

Ik heb een Meg2 GrandTour 1,6 16v uit 2006. Gemiddeld rijd ik 1 op 13,5 (zelf berekend over een lange periode). Rustige rijstijl. Snelweg ca. 110 km/u, niet snel optrekken. Daar ben ik tevreden over.
Die stroomverbruikers (versterker en verlichting) zullen wel iets schelen, maar niet veel. Ik zou het eerder in de techniek zoeken. Heb je het gasklepkhuis al eens schoongemaakt? Banden(spanning)? Kleptiming? Bougies? Dat soort dingen. Dus. Namelijk  _o_

Nikk

Zo is het ook Zapp, goed onderhoud. Dat kost dan in eerste instantie ook weer geld dus je totale operationele kosten gaan niet direct omlaag. Bandjes niet te breed en misschien wat hogere spanning dan voorgeschreven helpt ook weer iets. Moet je weer niet te veel aan comfort en veiligheid inboeten.

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev