Advertenties


cylinder hoogte verschil

Gestart door rectornbp, 23 juni 2016, 21:06:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark29

Staan een hele rits op onderdelenlijn zie ik, 7 a 800 euro, beetje onderhandelen kan wel met die slopers.

rectornbp

We werken er met z'n 2-en aan met eventueel hulp en advies van een bevriende garagehouder. Vergeet niet dat ik in Engeland woon en dat de economische waarde van auto's hier een stuk lager is. Een zelfde motor (K9K 732 106 pk) met weinig kilometers/mijlen staat hier op Ebay voor 400 euro, maar zelfs dat is veel meer dan de waarde van de auto. Nieuwe lagerset kost net 20 euro en met nieuwe bouten en koppakking blijf ik nog onder de 100 euro. Daar heb ik geen andere motor voor. Mocht het allemaal niet lukken dan is 100 euro weg, maar liever dat dan 400 euro besteden aan een (helaas) waarde-loze auto. Een reden om de Megane te houden is de lage wegenbelasting voor dit type auto; slechts 40 euro per jaar! Eind van de week heb ik weer tijd om eraan te werken.   

Jacques

De som is groter. Wat je nodig hebt: lagerset drijfstangen, kopbouten set, koppakkingset, distributieriem met spanrol en geleide rol, pakkingset onderblok, alle keerringen. Eventueel: waterpomp, drijfstang, krukasslijpen. Als je het eerste deel opteld zit je in de voordelige modus op 200 Euro.

rectornbp

Wacht nu op onderdelen. Zat voldoende speling op drijfstanglager 1, 3 & 4, maar niks op 2. Hoogst waarschijnlijk geen schade aan krukas. Carterpan was lastig los te krijgen, vanwege oliezeef en pomp. Gehandeld volgens Dialogys en oliepomp eerst losgehaald via voorzijde.   

rectornbp

Drijfstanglagers zijn nu vervangen, nieuwe koppakking en riem opgezet, alleen een punt van discussie: Op nokkenas-wiel zit een merkteken/punt aan voorzijde en precies een zelfde teken/punt zit ook op het dieselpomp-wiel. Alleen zit er ook een witte streep boven op het pompwiel, wat is nu het juiste merkteken? We hebben maar de 2 punten als referentie genomen, maar deden we daar goed aan? 

mark29

Ja.
Op de riem staan ook 3 streepjes als het goed is.
1 krukas 1 nokkenas 1 pomp.

rectornbp

Klopt inderdaad en we hebben deze streepjes ook op de merktekens gezet. Op Dialogys staat ook dat er 19 nokjes moeten zitten tussen nokkenas en pompwiel en 51 nokjes tussen pompwiel en krukas. De witte streep boven/achter op het pomptandwiel is niet op dezelfde plek als de gele punt aan de voorzijde. Ik hoop maar dat we het juiste merkteken gebruikt hebben, maar waarom is er een wit merkteken ergens anders op het pompwiel gezet? De riem was al eens vervangen of is er af fabriek een nieuwe streep gezet op het pompwiel voor afstelling?

mark29

Die streep zal wel van een beunhaas zijn.
Op de poelies zitten inkepingen die dien je aan te houden, dus met de witte streepjes op de nieuwe riem. Kan niet missen.
De nokkenastandwiel valt met een inkeping in een gaatje in het blok, die kon je blokkeren.
De brandstofpomp tandwiel, inkeping valt ongeveer met het torx boutje op de pomp.

rectornbp

Het is weer voor elkaar en het zaakje draait weer. Voor hoelang weet ik niet, want het 3e lager was niet alleen rond de krukas helemaal ingelopen, maar alle andere drijfstang lagers hadden allemaal krassen van ijzerdeeltjes van het uitgelopen lager. Zijn bang dat ook de krukaslagers een behoorlijke tik hebben gehad. Maar het loopt weer goed, dus we zien wel voor hoe lang. Inderdaad is met zulke schades een andere motor de beste oplossing want de lagerdeeltjes zaten echt overal in en tussen. Bedankt voor alle adviezen en raad over welke merktekens te gebruiken

rectornbp

Was toch verkeerde stip op inspuitpomp-wiel. Veel rook (niet blauw of wit), slecht starten, onregelmatig lopen etc eerst nog toegeschreven aan 'toothing problems', maar riem weer losgehaald en op de andere streep gezet; nu stukken beter. Vreemd maar voor op het tandwiel zit eenzelfde gele stip of pit als op het nokkenaswiel, maar ong. 160 graden verder zit een witte streep voor en bovenop en deze geeft de juiste afstelling, waarom Renault dat toch ooit gedaan heeft?

mark29

Maar die kleuren mag je eigenlijk niet aanhouden.
Die inkepingen die tellen.

rectornbp

Dat dachten wij ook; de inkeping of putje in het wiel is belangrijker dan een streep ook al zag het er machinaal aangebracht uit. M'n werkmaat (lid van de Engelse Megane club) vond daar de opmerking dat het eigenlijk niet veel uitmaakt waar het pomp-tandwiel opgezet wordt omdat het een common-rail inspuiting is.
Dit kan een eindeloos verhaal worden en mischien was het inderdaad nog oud vuil etc voordat het beter liep en maakt het niks uit op welk tijdstip het pompwiel staat.

rectornbp

Toch einde verhaal geworden. Motor begon weer te ratelen en moeilijker te lopen, dus lager(s) wederom uitgelopen. Schijnt kwaal van deze motoren te zijn; slechte lagerschalen, alhoewel ik van minder problemen hoor bij Nissan rijders. Als er toch een ruilmotor, of onderblok, ingaat probeer ik eerst bij Nissan te kijken. Kan pas beslissen na de kerstdagen en nieuw jaar.

mark29

Was te verwachten.
Je bent in ieder geval van de straat geweest.

rectornbp

Helaas was reparatie econmisch niet meer zinvol en is de Megane deze week opgehaald door de sloperij.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev