Advertenties


Koppelingsprobleem

Gestart door mentalernie, 17 juli 2011, 00:50:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mentalernie

Hoi!

Ik heb een megane 2 1.9dci uit dec. 2003.

Vorige week zaterdag reden mijn vriendin en ik richting het vliegveld. Net over de Duitse grens wou ik ff wat te drinken pakken bij een tankstation.
Ik merkte dat ik het koppelingspedaal helemaal kon intrappen en ik voelde een minimale weerstand, pas op het laatste stukje voelde het als 'normaal'.

Op een gegeven moment deed de koppeling helemaal niks meer en heb ik op de autobahn als ik moest schakelen gewoon op toeren geschakeld (zonder koppeling).

Toen we bijna bij het vliegveld waren merkte ik dat het pedaal het weer een klein beetje deed, zoals voorheen beschreven. Ook in de parkeergarage was dit het geval, daar was ik wel blij mee.

Ik ben nu nog in Venetië, maar morgen vliegen we weer naar huis.
Hopenlijk blijft het enigzins werken tot we thuis zijn.

Nou is dus mijn vraag; 'heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn'?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

duckie1098

Waarschijnlijk is je hydraulische bediening van je koppeling lek.
Het is natuurlijk wat moeilijk te vertellen van op afstand maar het kan de cilinder/zuiger zijn die de koppeling bediend of de cilinder/zuiger die je bediend met je koppelingspedaal of de hydraulische leiding.

succes en groetsels,

Ben

mentalernie

Dus deze versnellingsbak heeft een externe hydraulische cilinder voor het ontkoppelen?

Ik neem aan wanneer het de leiding zou zijn dat er dan ergens olie zou moeten liggen of ik een lekkage zou moeten kunnen zien?


matthew

Hydraulisch druklager defect.
Deze zit in de bak.
Lekkage is eventueel wel te zien,maar doordat er een onderplaat zit zie je het niet.

mentalernie

Ja mijn monteur dacht cylinder of druklager...
Dus het is waarschijnlijk t druklager...

Ik ga de auto vanavond brengen...

mentalernie

het was dus een hydraulische leiding met een expansievat welke lek was (de leiding dus)...
daardoor geen druk en geen koppeling...

leiding vervangen en nu werkt het weer perfect!

nielsmensink

Dit hierboven klinkt bekend in mijn oren. Ik heb een 2.0 benzine uit 2003, en vorige week had ik ook geen druk meer op mijn koppelingspedaal. Ik was nota bene in frankrijk, dus heb de wegenwacht moeten inschakelen. Na de auto 7 dagen kwijt te zijn geweest, is door de plaatselijke renault dealer een factuur opgemaakt van 917 euro, voor het vervangen van de koppelingspedaal inclusief een lekkend iets wat daarmee te maken had. Ook de accu had een optater gehad (waardoor weet ik niet, spreek de taal niet) maar daar hoefde geen nieuwe in. Het onderdeel alleen kostte inclusief btw 480 euro. De rest is kleine onderdelen, vloeistof en 5 uren aan arbeid!!!!

mentalernie

#7
pff...

dacht ik dat het probleem verholpen was, maar nee dus...

wou afgelopen donderdagochtend naar Disneyland Parijs rijden, maar toen ik in Beek was om vrienden op te halen hield de koppeling er weer mee op...

kan dus nu het pedaal helemaal intrappen en krijg m soms redelijk gemakkelijk in de versnelling, maar soms ook helemaal niet en dan schakel ik dus op toeren... alleen in de 1 is dat lastig hè...  8)7

Net even gebeld met de garage en het is dus inderdaad een hydraulisch koppelinggysteem.
Dus zit er een cilinder/zuiger bij het koppelingspedaal en een cilinder/zuiger in de versnellingsbak...
Dan zou het 1 van die 2 moeten zijn, of natuurlijk eventueel de tussenliggende slang

@Matthew, hoe weet je zo zeker dat het die in de bak is en niet die bij het pedaal?

En als het die in de bak is, kan die dan vervangen worden of is daar een nieuwe bak voor nodig?

Bedankt voor jullie reply's

mentalernie

Auto staat bij de monteur en als hij het koppelingspedaal weer omhoog trekt, is het probleem verholpen.
Zou het dan toch de cilinder zijn bij het koppelingspedaal?

Nu doet hij het dus weer, maar voor hoelang... en om nou iedere keer het pedaal omhoog te trekken?

klinkt als dat cilindertje zou ik zeggen... toch?

nielsmensink

Bij mij was dus de cilinder kapot bleek achteraf... heb je nog problemen?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev