Advertenties


Verbrande koppeling

Gestart door ReneP, 31 juli 2018, 18:24:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ReneP

Hallo mede-forummers,

Het zit me even goed tegen met mijn Megane II.......
De koppeling is er volledig uitgebrand..rook onder de motorkap vandaan...........
Nu de hamvraag.... is het nog de moeite om dit zelf te gaan vervangen en zo ja, welke onderdelen moet ik dan eventueel rekening mee houden die ik moet gaan vervangen?  En kosten......?

Alle tips, suggesties en/of hulp met deze is geboden....  auto heeft in juni net nieuwe APK gekregen....
Ik hoor het graag van jullie allemaal

Kenteken: 89-PP-FS

Felix

#1
Dat is vervelend. Geen idee wat de kilometerstand is, maar als het blok nog goed is zou ik hem vervangen.

Ik heb dit in april bij mijn eigen Megane gedaan. Die is twee maanden jonger dan die van jouw. Dit heeft mij met zijn tweeen twee volle dagen gekost. We hebben beide alleen een beetje sleutelervaring. Geen monteur van beroep ofzo.
Wat verstandig is om mee te vervangen is het druklager, keerringen van de bak, eventueel krukaskeerring (zit achter het vliegwiel) en de olie.
Ik had een uit de kluiten gewassen pullytrekker nodig omdat een van de aandrijfassen in de naaf gelijmd zat. Die was er zonder die trekker onmogelijk uit te halen.
Ook heb je een speciaal tooltje nodig om de fuseekogel uit de fusee te trekken/duwen. Waarschijnlijk zit het na 14 jaar zo erg vastgerot dat je het zonder gereedschap niet los krijgt. Ik heb de fuseekogel gemolt omdat ik de draagarmen toch ging vervangen. Dat is heel eenvoudig als de radiateurdwarsbalk er af is.

De werkwijze is betrekkelijk eenvoudig, maar het is wel veel werk.


  • Accu er uit.
  • Motor ophangen.
  • Fusee's los van de draagarm.
  • Aandrijfassen er uit (let op, eerst olie aftappen)
  • Radiateur vastmaken aan bovenste dwarsbalk
  • Onderste dwarsbalk verwijderen (subframe hoeft niet los!)
  • Startmotor losmaken
  • Bak losmaken
  • Het zaakje vervangen en in omgekeerde volgorde weer terugbouwen.
  • Tussendoor de koppeling ontluchten

Ik vergeet vast nog iets. Maar mocht je er aan beginnen zou ik mij er iets meer in verdiepen dan alleen deze tips aanhouden. Ook alle aanhaalmomenten zou je even op moeten zoeken.

Wat wellicht ook nog te overwegen is is de bak vervangen voor een JR5-128 bak uit een Clio. Deze heeft iets andere bakverhoudingen waardoor de motor wat minder toeren maakt op hoge snelheden.
Qua kosten valt het wel mee dacht ik. Tussen de 100 en 200 euro. Maar das alleen materiaal natuurlijk.


mark29

Bovenstaand klopt wel aardig. Op een brug gedaan of op de grond?
Fusees hoeven niet los. Alleen assen eruit wippen. En ja die zijn soms een bitch. Met een luchthamer kom je er vaak wel. Assen uit de bak krijgen is vaak ook ellende.

Kwa kosten zou het afhangen of de vliegwiel nog te redden is. En dat zie je pas als alles los ligt.
Vaak met een verbrande koppeling word deze veel te warm.

Ik loop ff naar de laptop en typ daar verder.

mark29

Op telefoon typen is zo onhandig als je niet goed zicht hebt......

Ja die vliegwiel, ik heb veel gezien bij verbrande koppelingen, en dan hebben we het over dat de koppelings plaat een vogelnestje is geworden. De mensen die dit vaker zien begrijpen meteen wat ik bedoel.
Dan word dat vliegwiel ook gruwelijk warm, vaak te zien aan de donker blauwe/zwarte vlekken/gloed erin, een vaak ook kleine haarscheurtjes erin.
Ook al veel gezien dat de nieuwe koppeling gewoonweg niet meer paste in het oude vliegwiel, zo erg vervormd door de warmte.
Neem je dit niet serieus, begrijp dat dit een mogelijk probleem kan worden in trillingen, onbalans, of zelfs een keer afbreken bij een zwaardere belasting of weer erg heet worden.

Dus ja, je hebt nodig een koppelingset, bestaat uit de drukgroep met plaat, neem er een koppelingscilinder mee die in de bak zit, gezien deze nogal eens sneuvelen, als je enig twijfel hebt ook over de keerringen, vervang ze nu, nu kan je er handig bij.
Keerring achter vliegwiel zijn vaak lek, nu is je kans.
En je hebt bak olie nodig uiteraard.
En dus mogelijk een vliegwiel, en bij deze klacht acht ik de kans best groot.

Over het loshalen, bij de assen uit de fusees halen, doe ik altijd de stuurkogel loshalen, dan kan je wat meer spelen.
De bovenste bout los halen op het fusee, waarmee de schokbreker vastzit. Moer aandrijfas uiteraard los halen, remklauw compleet aan de kant hangen, hoeft niet, maar werkt handiger. En dan alles volspuiten met wd40 en dan met een paar tikken bovenop het fusee tik je zo de boel naar beneden en pak je de schokbreker uit de fusee, de boel kantelen en de aandrijfas kan eruit.
Wil de aandrijfas niet uit de bak, (vroeger had je die jb bakken met een hoesje en tripod lager, die hoesjes scheuren vaak, moest ik vervangen, hiermee heb ik mijn linker oog vernaggeld......) die zit in het lager in het differentieel ooit wel eens heel vast.
Met 2 man is dit makkelijker, 1 klemmen met bandijzer van onder af, zodat er spanning op staat, en de ander van bovenaf op de as tikken met een hamer, soms plopt ie binnen 10 seconden los, soms kost je dit een half uur. Ellende kan dit zijn.

Mmmm nadat je alles vervangen hebt, doen sommige mensen alles dichtbouwen om erachter te komen dat ze de koppeling nog moet ontluchten en zo weer alles aan de kant moet, probeer dit als een van de eerste dingen te doen als de bak erop zit.
Is ie ontlucht, bouw wat een en ander dicht, maar om het leidingkje nog ff niet, of houd een pauze, na een half uur controleer je weer de druk. Vaker gezien dat er toch weer lucht inzit en dan kan je weer alles loshalen, al doende leert men, dus denk hier over na.


Felix

@Mark, in een schuur boven een luik. Zo kon je er van onderen makkelijk bij :)

Geen idee wat een vliegwiel moet kosten, maar als die vervangen moet worden is het natuurlijk geen 200 euro

Op www.catcar.info kan je uitzoeken welke onderdeelnummer je nodig hebt.

Hier kan je vervolgens onderdeelnummers van andere fabrikanten checken: http://www.autopartoo.com/

mark29


ReneP

Besluit staat vast....... helaas ga ik de auto niet meer klaar maken maar heb hem inmiddels te koop staan. Ook schade aan de linkerportier, totaal gezet......... stomme fout vn mezelf, met het op plek drukken van de auto (achteruit), de deur wijd open en klaboem, vol op de spoorbielzen waardoor de deur totaal gezet is........ Al met al voor mij op het moment niet financieel meer haalbaar om hem te laten maken en om het zelf te doen laat mijn gezondheid niet meer toe (x-aantal zenuwbeknellingen in de nek).

Auto staat o.a. te koop op fb, mp en autotrack, lokatie Nieuw-Buinen

mark29

Zonde.
Heb de adv gevonden. Die schade is ook jammer inderdaad.

ReneP

Citaat van: mark29 op  2 augustus 2018, 20:44:08
Zonde.
Heb de adv gevonden. Die schade is ook jammer inderdaad.


Is inderdaad jammer, reed er met plezier in....... baal ook als een stekker, andere auto zit er ook helaas niet aan...

Nikk

#9
Je auto gaat nog wel iets opleveren en voor een paar honderd euro heb je met een beetje geluk wel weer wat redelijks voor de deur toch? mocht de opmerking "zit er helaas ook niet in" daar betrekking op hebben
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

ReneP

De auto is afgelopen vrijdagmiddag opgehaald voor demontage bedrij Boekholt in Zuidbroek. Of ze demonteren hem, of ze geven hem nog een vervolg leven...... kenteken is NIET vernietigd!  (89-PP-FS).

Inmiddels ben ik op zoek naar een vw polo (kuch, sorry renault fans!) en heb er eentje op het oog die ik waarschijnlijk deze week zal gaan kopen..... even over de prijs eens worden. Neemt niet weg dat ik de megane een fijne auto vond om in te rijden!

Roadkill (Michiel)

Polo????? Hey Rommel is niet voor niks een duitse naam he! ;-) ga dan voor een Clio, vaak voordeliger, ruimer en zuiniger...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

ReneP

Citaat van: Roadkill (Michiel) op  7 augustus 2018, 10:12:11
Polo????? Hey Rommel is niet voor niks een duitse naam he! ;-) ga dan voor een Clio, vaak voordeliger, ruimer en zuiniger...

Het is ook maar even tijdelijk.... noodoplossing. Zal even moeten sparen paar maandjes om een jonge franse comfortabele aan te schaffen weer ;-)

Nikk

Een Megane I niet overwogen?  Fijne auto's, laag in aanschaf en meestal ook in ( onderhouds ) kosten. Kan mezelf wat duurders / groters permitteren maar snor tevreden in een I rond. Heb er voor de hobby zelfs nog eentje bijgehaald  :)
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Of een Cliootje. Nog voordeliger
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev