Hallo,
Ook ik heb last van het (blijkbaar) bekende getik van de recirculatieklep. Na een zoektocht op Google en dit forum, weet ik hoe het op te lossen, echter... Het kachelhuis krijg ik er met geen mogelijkheid uit.
Als ik het goed heb begrepen zijn er 3 bouten waarmee deze vastzit, ik kan er echter maar 2 vinden. Er blijkt in een werkplaatsboek beschreven te staan hoe het kachelhuis gedemonteerd moet worden, kan iemand mij aan deze instructies helpen?
Ah, sorry :)
Megane coupe uit '96, geen airco (maakt het al wat makkelijker)
Parafant heb ik er inderdaad af gehad. Op het kachelhuis zelf zitten 3 stekkers.
Van voor de auto staande gezien (stuur aan de rechterkant), zitten er 2 stekkers aan de linkerkant, één aan de rechterkant. De stekker rechts, en de bovenste stekker links heb ik los gehad, maar dit loste het probleem niet op.
De stekker links-onder krijg ik niet los, dus ik weet niet of het juist die stekker is die ervoor zorgt dat de klep permanent in een positie blijft staan.
Het kachelhuis zit met 3 bouten vast (volgens topics hier), maar ik kan er 2 vinden. Rechtsvoor en op een ontzettende baggerplaats aan de linkerkant van het kachelhuis. Er moet er blijkbaar nog ergens een zitten, maar die is verdwenen :(
Overigens staat er een donor-megane in de buurt, dus het liefste vervang ik de klep zodat het opgelost is en nog werkt. Een oplossing a la stekker eruit halen om zo de klep uit te schakelen is natuurlijk simpeler, maar als iets kan blijven werken... Y
Ik had dat geratel dus ook, heb de stekker er gewoon uit getrokken :D
Heb nu alleen geen binnencirculatie meer, maja ook niet nodig!
Citaat van: Remko de W. op 7 januari 2008, 11:06:47
je moet ook de plaat er voor uithalen,
zodat je hem naar voren eruit kan schuiven.
als je alle bouten los hebt tenminste...
Ok, en weet je toevallig ook met hoeveel bouten het vastzit? 2 of 3?
Citaat van: Flock op 7 januari 2008, 11:32:37
Ik had dat geratel dus ook, heb de stekker er gewoon uit getrokken :D
Heb nu alleen geen binnencirculatie meer, maja ook niet nodig!
Welke stekker heb je eruit getrokken? :) (oftewel, waar zit 'ie?)
Als ik me niet vergis, is het het kleinste stekkertje wat eraan zit, Trek hem er gewoon eens uit!
Als het goed is, doet je ventilator het gewoon nog, alleen de circulatieklep werkt niet meer..
Stekkertje natuurlijk even Afplakken/Tapen als je besluit het zo te laten!
Zoals gezegd heb ik al 2 stekkers los gehad, en één kreeg ik niet los. Ik zal zaterdag nogmaals een poging ondernemen ;)
Zal proberen een foto te schieten welke ik los heb getrokken.. !-!
Als je dat zou willen doen, zéér graag!
Tikje begint toch wel vervelend te worden ;)
De stekker heeft geloof ik een blauw kleur rubber randje .
En zit boven op kun je zo bij.
Het is ondertussen gelukt, inderdaad een blauwe rubber, alleen is die pas zichtbaar als de stekker los is ;)
Kleine beschrijving voor de mensen die ook hiermee zitten;
Haal het parafant eraf (daarvoor moeten de ruitenwissers er ook af). Aann de linkerkant van de auto zie je de accu, aan de rechterkant het kachelhuis. Op het kachelhuis zit nog een afdichtkap vast met 3 torx schroeven. Haal deze schroeven ook los, samen met de kap. Meteen achter het kachelhuis (aan de kant van het dashboard) zit een zwart/grijs kastje, daar zit ook de stekker van de recirculatieklep. Haal de stekker los, en je bent er vanaf.
Foto's volgen laten :)
Citaat van: Remko de W. op 14 januari 2008, 09:24:36
volgens mij zit de accu rechts en het kachelhuis zit links... ;)
of jij moet je stuur ook rechts hebben natuurlijk,
dan heb ik niets gezegd... :neen:
Ligt er maar net aan, aan welke kant je staat :D
Citaat van: Remko de W. op 14 januari 2008, 09:24:36
Citaat van: Exhar op 13 januari 2008, 22:37:54
Haal het parafant eraf (daarvoor moeten de ruitenwissers er ook af). Aann de linkerkant van de auto zie je de accu, aan de rechterkant het kachelhuis.
volgens mij zit de accu rechts en het kachelhuis zit links... ;)
of jij moet je stuur ook rechts hebben natuurlijk,
dan heb ik niets gezegd... :neen:
Ehh, you're right. Geschreven met in gedachte hebbende dat je vóór de auto staat, en niet achter het stuur zit... 8)7
Citaat van: Exhar op 13 januari 2008, 22:37:54
Het is ondertussen gelukt, inderdaad een blauwe rubber, alleen is die pas zichtbaar als de stekker los is ;)
Kleine beschrijving voor de mensen die ook hiermee zitten;
Haal het parafant eraf (daarvoor moeten de ruitenwissers er ook af). Aann de linkerkant van de auto zie je de accu, aan de rechterkant het kachelhuis. Op het kachelhuis zit nog een afdichtkap vast met 3 torx schroeven. Haal deze schroeven ook los, samen met de kap. Meteen achter het kachelhuis (aan de kant van het dashboard) zit een zwart/grijs kastje, daar zit ook de stekker van de recirculatieklep. Haal de stekker los, en je bent er vanaf.
Foto's volgen laten :)
Ook mijn Megane Break uit 99 (met airco) had last van tikken bij starten. Ook als ik een van mijn portieren dichtgooi, hoor je het "naklepperen" van de recirculatieklep.
Zoeken op dit forum naar "recirculatieklep" leverde heel vaak het commentaar
"zoek in dit forum naar recirculatieklep". Bij de reacties zaten echter vrijwel geen foto's bij. Ook werd niet precies duidelijk waar de stekker van deze klep zit, mocht je deze willen lostrekken.
Eerst nog 2 opmerkingen:
- mijn ruitenwisserarm zat muurvast. een poging om deze los te krijgen resulteerde in een gebroken voorruit ! wees daarom voorzichtig met de voorruit als je bv. met een schroevendraaier de ruitenwisserarm probeert los te wrikken. uiteindelijk bleek het niet echt nodig te zijn om deze los te maken. het is wel iets makkelijker...
- mocht je de stekker van de recirculatieklep willen losmaken, zorg dan wel dat het contact van de motor aanstaat. anders trek je de stekker los terwijl hij in de gesloten positie staat. dit heb ik zelf ervaren.EDIT: in mijn geval was de verbinding tussen klepmotor en klep helemaal stuk. Dus in mijn geval maakte dit niks uit. Deze tip heeft alleen zin als jouw klep nog een klein beetje door de klepmotor open wordt getrokken ...
Hier nu mijn foto's:
Foto terwijl ik nog niks heb losgehaald:
Nu heb ik het deksel weggehaald dat bovenop het aircofilter zit:
Met een torx schroevendraaier deze schroef losmaken:
Trek de rubber een beetje los en til de kap als volgt een beetje omhoog:
Hier zie je de stekker van de recirculatieklep:
Nu kun je met een schroevendraaier het stekkertje makkelijk loswippen.
Nogmaals: ik heb het stekkertje los kunnen maken zonder de ruitenwisserarm te demonteren.
Het was iets makkelijker geweest zonder ruitenwisserarm...
Veel succes !!!
!-!
Het is me nu ook gelukt om de kachelklep te bereiken en deze voor altijd open en vast te zetten!
Want het irritante getik na het starten is nu wel voorbij, maar de klep bleef dichthangen.
Ik kreeg ook niet genoeg verse lucht aangevoerd. Ramen beslaan te snel en na een uur rijden kreeg ik telkens hoofdpijn. Ook hoorde ik de klep slaan nadat ik een portier dichtgooi. Over het bereiken van de klep en fixeren dadelijk meer...
Verder ben ik er ook in geslaagd om de ruitenwisserarmen los te krijgen zonder mijn voorruit te vernielen.
Om met het laatste te beginnen: als je de ruitenwisserarm wilt verwijderen, maak dan eerst de contramoer een stukje los en knijp voorzichtig met een waterpomptang de arm los. Met een beetje geduld en wrikken lukt dat prima. Druk in godsnaam niet teveel kracht op je voorruit anders zegt deze knal! Dit kan ik bevestigen uit eigen ervaring. Hier een voorbeeld van het losmaken van de arm:
De bevestiging van de arm gebeurt door middel van ribbels, zie volgende foto:
Door deze foto begrijp je beter hoe de arm bevestigd is.
Als je de ruitenwisserarmen beide hebt losgehaald moet je alleen nog de parafant (plastic afdichtingsplaat) verwijderen. Hier nog een foto van de linkerschroef van de rechterparafant:
Om bij het kachelhuis te komen hoef je het linkerdeel van de parafant niet los te maken.
Als de rechterparafant los is, zie je rechts het kachelhuis. De grijze plug (met blauwe rubber) die naar de klepmotor gaat heb ik al losgemaakt:
Door het losmaken van deze grijze plug, zal de klepmotor niet meer tikken tijdens het starten.
Hier nog een foto waarbij ik laat zien hoe je de grote (rode) plug van het kachelhuis demonteert:
Door de rode plastic strip naar links te trekken kun je de brede plug verwijderen.
Nu hoef je nog maar 1 schroef los te maken om het bovenste deel van het kachelhuis te verwijderen:
Tenslotte kun je het bovenste deel loswippen en zie je duidelijk de verwarmingsweerstand. Langs deze groene weerstand stroomt verse lucht, en de lucht wordt door deze weerstand opgewarmd zodra je de kachelknop richting het rode gebied draait. Verder heb ik hier niets meer gedaan, omdat het mij niet dichter bij de klep bracht.
Want om via deze route bij de klep te komen, moet je (in mijn geval) de airco leeg laten en nog veel meer handelingen verrichten.
Daarom zocht ik naar een alternatieve route om bij de klep te komen. Via dit forum las ik een tip om deze te benaderen via de zekeringenkast.
Daarom kom ik nu bij mijn eindelijke betoog: hoe kun je het best de recirculatieklep of korter: kachelklep in de open stand zetten?
Demonteer hiervoor eerst het deel boven de zekeringen waarin de dimknop zit voor de binnenverlichting en de koplampen stelknop. Dit doe je door 2 Torx schroeven los te maken. Tenslotte moet je nog 1 schroef losmaken en die is aangegeven met een witte pijl op de volgende foto:
De beide schroeven die je hiervoor moest losmaken zie je links en rechts van de witte pijl.
Als de middelste schroef los is gemaakt, kun je het hele zekeringenkastje voorzichtig naar beneden wurmen.
Dit kost een beetje geduld. Wellicht aan te raden om de accu van te voren los te maken, voor het geval je een sluiting mocht veroorzaken...
Als je de zekeringenkast een beetje naar beneden trekt, komt plotseling onze beruchte kachelklep te voorschijn:
In mijn auto bungelt deze klep helemaal los en nu begrijp je ook waar dat geklapper vandaan komt (bij een defecte klepmotor) als je een portier dichtgooit... Nu begrijp je ook dat er nauwelijks verse luchtaanvoer komt in deze stand. Daarom heb ik de klep gefixeerd met een bierviltje langs de rechterzijde:
Je ziet in deze foto ook duidelijk de ventilator zitten. Het merk bierviltje is overigens niet zo belangrijk. Mijn klep zit nu muurvast, klappert niet meer en blokkeert niet meer de aanvoer van verse lucht...
NB: het is aan te raden om iets anders te gebruiken om de klep te fixeren. Maar door gebrek aan tijd en ideëen nam ik dit viltje... Een kunststoffen spie die je ook nog vastlijmt is wellicht nog duurzamer.
Hopelijk helpt dit anderen het vervelende kachelklep probleem op te lossen.
Veel verse lucht toegewenst !
Allereerst bedankt voor je fotoreportage; hier heb je iets aan.
Ik heb echter nog een vraagje over het vastzetten van de klep.
Op de laatste foto heb je de klep vastgezet; staat de klep nu echter niet in de recirculatiestand?
Als ik namelijk vanuit het interieur in de ventilator kijk, dan zuigt de ventilator toch ook uit het interieur aan.
Moet deze niet in de andere stand (naar beneden gevallen) gefixeerd worden.
Graag even reactie.
Volgens mij staat deze indien zo gefixeerd in de binnencirculatie stand.
Als ik de schakelaar op binnencirculatie zet, dan staat hij ook in de stand zoals nu gefixeerd met dat viltje.
Zet ik vervolgens hem weer op de buitenluchtstand, dan zal hij naar beneden zakken.
he hoi mischien stomme vraag heeft je boardcomputer iets te maken met de stekker van de recirculatie klep ??
ik had namelijk ook last van een tikkende klep en heb net naast de accu een stekker los gegooid ik dacht met daarin drie draden het tikken is over alleen sinds ik deze stekker heb los gegooid geeft hij op mijn boardcoputer niet meer aan hoeveel km ik nog kan rijden tot ik weer moet tanken
greetings jerry
heeft niks met je boordcomputer te maken,dat zit meestal in de knop op de ruitenwisserschakelaar waar je hem mee bediend en er zou dan dus een nieuwe schakelaar in moeten.
Maar die stekker voor de recirculatie klep zit niet bij de accu maar aan bestuurderszijde onder het paravan.
Precies het probleem (en oplossing!) waar ik mee te maken heb...
Ik ben alleen geen held in auto-reparaties. Met de foto's erbij zou ik het nog wel aandurven alleen zie ik slechts "deze foto bestaat niet of is reeds verwijderd".
Is het mogelijk dat de foto's opnieuw worden geplaatst? Zou mij heel veel helpen en dan hoop ik snel van het irritante getik af te zijn.
Alvast bedankt!!!
Ik heb deze pagina (2) in zijn geheel op mijn computer staan,dus meel is onderweg. ;) :)
@ Subzero, misschien kun je die info ook even naar michelveltman@meganeclub.nl mailen met de vraag of ie ze in de faq zet. ;)
Geen probleem,die pagina is helaas wel in jpeg. (meel is onderweg)
Als jullie de foto's van die pagina apart willen,ik heb ze al 'uitgeknipt'. !-!
Dank voor de foto's!
Ik heb de instructies gevolgd, alleen komen de plaatjes niet overeen met hetgeen ik onder mijn motorkap zie.
Ik denk dat het de airco is die in de weg zit. Ik zie alleen een rood/zwarte stekker die de hele kachelmotor voorziet van stroom, beide uiteinden verdwijnen in op het eerste gezicht onbereikbare plaatsen...
Dus mijn vraag...is het toch nog op een andere en vrij eenvoudige manier mogelijk de stekker van de recirculatieklep te bereiken en los te koppelen?
Ter info: het gaat om een Megane 1.6E uit 1998 (met airco dus)
Ik heb ook een 1.6e (1996). Enige tijd geleden 'tikte' mijn recirculatieklep. Heb deze inmiddels afgesloten en had ook (helaas) niets aan de foto's die op het forum stonden, omdat het er onder mij motorkap iets anders uit zag. Heb bij mijn reparatie wat foto's gemaakt. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Kleine omschrijving:
Voordat je begint zet de auto op contact en hierna de recirculatiestand uit en de blower op stand 4. Laat dit even voor 10 sec. en zet de auto daarna weer van contact.
Stap1:
Verwijder beide ruitenwisser armen (zie foto 14). Verwijder hiervoor eerst de kapjes, draai de moeten iets los en zet er een waterpomp tang op, want ze kunnen flink vast zitten. Om schade aan je wisserarm te voorkomen kun je een stukje van een biervilt oid tussen de tang en de wisserarm doen. Als het goed is ziet het er dan uit als op foto 18.
Stap 2:
Haal een groot deel van het afdichtingsrubber los (foto 22) en verwijders de klep in het paravan (foto 23). Verwijder hierna de twee torx schroefjes (uiterst link en rechts) om de paravan uit te bouwen (foto 25). Verwijder ook het tweede deel van het paravan (boven de accu) door de torx schroef uiterst rechts te verwijderen.
Stap 3:
Verwijder de accu om ruimte te krijgen om de stekkers op het luchtverdeelhuis te verwijderen. (foto 31 is genomen vanaf de plek vd accu) Verwijder hierna de dikke bout die ongeveer onder?achter deze stekkers zit om aan deze kant het luchtverdeelhuis los te halen.
Stap 4:
Ga weer naar de linkervoorkant (gezien vanuit de bestuurder) en verwijder de stekker en de luchtslang van de mapsensor. (gele pijlen op foto 20a) Verwijder hierna het tussenscherm (met een rode pijl aangegeven in foto 20a), deze zit met 5 bouten vast.
Stap 5:
Verwijder de regenafvoerkap 3torx (zie gele pijlen foto 26a) en daarna de drie schroeven die aan deze kant het luchtverdeelhuis vastzetten (rode pijlen foto 26a) Ik weet niet meer precies waar die schroeven zaten dus misschien dat er een pijl verkeerd staat :S
Als het goed is kun je nu je luchtverdeelhuis naar rechts wegschuiven (van de centreerpen af) om hem daarna uit te bouwen. Dit levert het resultaat op zoals foto 33.
Stap 5:
Verwijder nu de bout (rode pijl foto 33a). Bouw nu het onderdeel met daarin de recirculatieklep uit. (Iets wrikken)
Haal nu het motortje (zwartje kastje) eraf en draai de 4 torx schroeven los. Afhankelijk van de staat van tandwieltjes kun je twee dingen doen: 1 Er missen maar een paar tandjes en het zwarte tandwiel met het naafje nog blokkeren. Als dit kan doe dit, maar let wel op dat het naafje goed staat. (Houdt hem op zijn positie en klap de recirculatieklep in de gesloten stand)
2 De tandwieltjes zijn geheel kapot. Klap de recirculatie klep in de gesloten stand en fixeer hem met ducktape, een schroefje, lijm oid.
Stap 6:
Bouw alles in omgekeerde volgorde weer terug. Let er alleen op dat je de stekker van de recirculatieklepmotor niet aansluit. (gele pijl foto 33a)
Voor de ruitenwisserarm bestaat er een trekker,maar tang gaat ook. ;)
bron (http://www.toolstoreonline.nl/index.php?paginaid=16)
Heel veel dank voor de duidelijke uitleg en foto's! Ben bang dat ik toch nog problemen krijg met een in-de-weg-zittende airco maar ik ga binnenkort nog een poging wagen.
Om daar bij te komen moet de airco leeg zover ik weet want anders krijg je het kachelhuis er niet uit....
Als je airco hebt moet deze inderdaad eerst leeg zijn. Is iets meer werk en hogere kosten. Mocht je dat er niet voor overhebben dan kun je proberen om van binnenuit (interieur) de klep vast te zetten. Heb ergens gehoord dat dat mogelijk is. Je moet dan achter de zekeringenkast zijn en op een of andere manier de klep vast zetten.
Gebruik de zoekfunctie eens met recirculatieklep, er is een keer een topic voorbij gekomen waarbij met foto's staat uitgelegd hoe je de klep vast zet met bv een bierviltje.
Klopt, zie dit topic: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=7636.msg164184;topicseen#msg164184 (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=7636.msg164184;topicseen#msg164184)
Het is alleen jammer dat de foto's niet meer online staan. l-
Citaat van: subzero op 21 maart 2009, 20:31:58
Ik heb deze pagina (2) in zijn geheel op mijn computer staan,dus meel is onderweg. ;) :)
Tja 8)7 8)7 :x
Achja, dat zal zsm wel komen denk ik :q
Voor de geïnteresseerde,de foto's kun je hier downloaden. (http://www.sendspace.com/file/o7qjv0)
Het is een zelfuitpakkend Winrar bestand,dubbelklik op het bestand,kies doelmap ('mijn documenten' enz), klik nu op installeren,en klaar ben je.
Voor alle duidelijkheid er wordt geen programma of wat dan ook geïnstalleerd.