Advertenties


Wat ga ik met mijn audio doen?

Gestart door Dee-ehn, 1 oktober 2006, 18:29:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erix

#15
Pioneer is als merk zeer sterk voor het lagere budget. In principe heb ik dus niets tegen die pioneer maar meer tegen de actieve subwoofertjes op zich.

Als je bijvoorbeeld de TS-WX22A goed bekijkt en de prijs eventjes in je achterhoofd houdt zal ik proberen uit te leggen wat ik er 'klote' aan vindt.
De golflengte van een diepe bass is erg lang. Hoe langer de golflengte, hoe meer lucht je dient te verplaatsen om dezelfde druk op te bouwen ten opzichte van hogere golflengtes. Vandaar dat subwoofers meestal een groot conus oppervlak hebben en een grote uitslag kunnen maken. Echter om een dergelijke uitslag te maken met de nodige tegendruk die de lucht biedt heb je een sterke aandrijving nodig (dikke spoel en een hele krachtige magneet). Ook de ruimte tussen de spoel en magneet dient daarbij zo klein mogelijk te zijn om zoveel mogelijk van het magnetische inductieveld te kunnen benutten. Prof-PA speakers hebbben daar ook een extreem kleine ruimte tussen de mangeet en de spoel. Om dat te kunnen verwezelijken is een stijve ophanging nodig die perfect in balans is. Als de spoel namelijk ietsjes scheef zou trekken schraapt deze langs de magneet met alle gevolgen van dien. Maar met alleen een stijve ophanging die in balans is ben je er nog niet. Een stijve ophanging heeft weinig nut als het chassis slap is. Bij heftige krachten kan het chassis zelf vervormen en dan raakt je spoel de magneet alsnog.

De punten die nu in dit bovenstaande verhaaltje zitten onderscheiden een klasse subwooferunit met een slechte subwooferunit. Pak nu een middenklasse subwoofer van Pioneer en bekijk deze eens kritisch. Voor de prijs komen deze er niet slecht vanaf. Neem de TS-W256c, dit is de goedkoopste subwooferunit van Pioneer maar zijn geld zeker waard.


Revc - 3.0 Ohm
Levc - 2.01 mH
Fs - 35.6 Hz
Qms - 11.94
Qes - 0,46
Qts - 0,44
Vas - 25.151
Mms - 122.43 g
BL - 17.62
Xmax - 10.4mm

Zoals je kunt zien ziet de subwoofer er opzich stevig uit en met een BL factor van 17,62 T/m (tesla/meter) heeft deze een krachtige motor (>15 T/m is sterk genoeg naar mijn persoonlijke maatstaven). Deze subwoofer is voor rond de 90€ wel ergens te krijgen en geeft met een behuizing (35cm x 35cm x 45cm) een heel erg mooi restultaat voor zo'n 200€ totaal bijvoorbeeld.



Als je dit nu tegenover die actieve subwoofer zet ben je iets duurder uit (versterker meegerekend) maar je geluid en onderlinge componenten zijn vele malen beter. Als je goed naar de subwooferunit kijkt in dat actieve gevaarte en deze vergelijkt met het voorbeeld subwoofertje zie je al snel enkele verschillen. Als eerste zit er een el-cheapo schuimrand om de conus als surround. Deze verweert na een tijdje als je deze niet regelmatig met siliconen of teflon inspuit waardoor deze scheurt met als resultaat: einde subwoofer. Verder is deze schuimrand erg 'klein' en slecht gelijmd op de conus. Veel steun zal de surround dus niet geven aan de ophanging waardoor de ophanging als slap beschouwd kan worden (deze type surrounds worden alleen bij slappe ophangingen gebruikt). Waarom zou je zeggen? Vrij simpel... Het is een actieve subwoofer dus Pioneer heeft alles voor het zeggen bij het samenstellen/ontwerpen van een dergelijk systeem. Alles moet dus zo goedkoop mogelijk (behuizing, versterker en speakerunit). Als je een luidspreker hebt met een extreem slappe ophanging en een kleine spoel kun je met relatief weinig vermogen een redelijk dreunende bass creëren. Kleine spoel heeft een kleine magneet nodig en er komen geen heftige krachten vrij waardoor je snel op de gemiddelde low-budget subwoofer uitkomt. Doordat de subwoofer niet veel aan power nodig heeft (en ook niet veel kan verder) hoeft de versterker ook niet zo heftig te zijn, en ook de stabiliteit van de behuizing niet. Et Voila, een simpele plastic gegoten behuizing met daarin een eenvoudige eindversterker die waarschijnlijk niet eens een eigen voedingsbuffer heeft en een subwoofertje met een slappe aandrijving met ditto ophanging. Natuurlijk dreunt dit redelijk en is wel grappig als dit het eerste is wat je zou kopen om je standaard speakersetje uit te bereiden van je eerste auto-tje. Echter wil je wat meer dan alleen wat dreun, dan is zo'n actief geval niet alles...

Al met al, je zou dus beter af zijn met die losse subwooferunit en een nette behuizing dan dat actieve ding. Neem je daarentegen bijvoorbeeld een goede subwoofer (Peerless XLS-10 bijvoorbeeld) + goede behuizing voor ongeveer dezelfde prijs als dat actieve ding  dan komt dat actieve ding bij lange na niet eens in de buurt qua geluidskwaliteit.
ZX-Audio · the finest audio products around

Dee-ehn

Bedankt voor de extreem uitgebreide informatie, ik heb er flink wat van bijgeleerd! Ik ga me in ieder geval nog eens bedenken wat ik hiermee ga doen. Ik kon voor een heel erg leuke prijs een Lanzar composetje eens vervangen, aangezien het standaard Renault setje wat er nu in zit me van geen meter bevalt :)

Heb ik wel nog een vraag over... kan ik met goed fatsoen de standaard bekabeling gebruiken voor mijn composetje gebruiken? Ik neem aan dat de auto zelf ook ergens een scheidingsfilter heeft liggen ? Of zit dit wellicht achter op de speakers in de deuren?

Alle tips zijn ieg welkom :)


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev