Advertenties


Phase 1 remmen & ophanging vooraan

Gestart door derouckkevin, 13 februari 2015, 09:16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

derouckkevin

Het zit eigenlijk zo:

Ik had een standaard 1.6e, en heb een lot onderdelen kunnen kopen van een 2.0 16v:

- De achteras en schijfremmen heb ik gereviseerd en waren gemakkelijk te vervangen (bolt-on, zonder aanpassingen).

- Van de voorkant heb ik enkel: de complete veerpoten, de fusees, de grote schijven, de grote klauwen.

Echter:
- De 16v fusees passen niet op de assen van de 1.6
- De 16v klauwen en veerpoten passen niet op de fusees van de 1.6

De veerpoten kan ik inderdaad uitfrezen, en dat lijkt me een goede oplossing.

De klauwen zou ik dus enkel kunnen doen passen mbv adapterplaten. Ben daar ook geen grote voorstander van, maar ik zie ook niet meteen een andere oplossing.
Of weet er iemand of de assen van een 2.0 16v passen op de boite van een 1.6e ? (Al denk ik niet, aangezien ze verschillende versnellingsbakken ed. hebben).
Als ik dit zeker zou weten, zou ik kijken voor deze assen, en zou alles meteen passen!

Da Likita

de 1.6 heeft waarschijnlijk een jb3 bak, de 2.0 een jc5. Bakbehuizing is hetzelfde, de assen passen ook. Echter zit je met de dikte van de as.
Van een 2.0 zijn ze dikker. Nu zijn er modellen uitgekomen waar de kop (homokineet) van een 2.0 en die van een 1.6 verschillen op de fusee. Als je de kop eraf zou halen kun je echter wel de kop van een 2.0 op de as van een 1.6 zetten. Als je net pech hebt gaat dit niet en heb je de dunne assen.
Nu kun je de as aan laten passen en er een bus overheen laten maken. Dat is optie 1, als de lengte overeenkomt.
Je kun natuurlijk ook op een sloop gaan zoeken naar de juiste assen (het deel zonder de tripode en de kop). Optie 2.

Bedenk heel goed en vergeet dat niet. Het is renault en als die ergens maar iets kunnen besparen door een bestaand onderdeel te gebruiken dan doen ze dat.
Wat je nu kunt doen, heb je de wagen een tijdje niet nodig.
Trek die assen eronderuit. Maak ze kaal en dus dat de koppen van de 2.0 en van de 1.6 eraf liggen. Kijk welke assen je nodig hebt en of de koppen over te zetten zijn.
Ook daar zijn weer verschillende optie's wat de lengte van de as betreft.
Als je dan alles naast elkaar hebt liggen kun je gaan meten. Dan kan ik eventueel voor je kijken welke assen ik hier heb liggen.
Er bestaan ook dunne 1.6 assen waar een 2.0 kop op past. Enkel de lengte verschilt iets. Waardoor de kop te ver op de as kan. Dit is dan weer op te lossen door er een stuk vanaf te laten draaien en een sleuf erin te laten draaien zodat de veerring er weer op past.
Als je heel veel geluk hebt, is de tripode hetzelfde van beide assen en kun je zo er zo in zetten (weer 3 verschillende maten te krijgen)

Wat het bolt-on stuk voor de achteras betreft, pak heel de remmerij van de 2.0 (HRC, ABS etc) anders krijg je problemen met de verdeling en dus is je controle weg. Meerdere keren gezien en de verzekering ziet vanzelf het rapport als de politie haar werk te goed doet. Dus geen uitbetaling en zelf dokken. Het is en blijft een straat auto. Kom je uit Belgie ? Dan kun je nog een hoop gezever krijgen op de controle omdat je remkracht anders is. Been there, done that   l-
Wat je aan het freeswerk kan doen is gewoon een set schokdempers van een 2.0 (compleet) zoeken en die monteren. Dus met bovenste schotels, lagers en al. Scheelt je ook weer werk

Jacques

Mocht je de 2l 16V fusees gebruiken in combinatie met de standaard 1.6 aandrijfassen. Dan moet je 10mm opvullen tussen wiellager en aandrijfas dmv een ring. Het fusee van de 2l 16V staat 10mm verder naar buiten. Doe je dat niet dan loopt de tripot uit de bak en is het einde versnellingsbak. Kijk maar naar het topic van Luuk RS bij RTC.

Da Likita

Jacques, niet als je de assen van een juiste lengte hebt. Dat bedoelde ik inderdaad met verschillende lengtes. Dus aansluiting tripode en kop goed zitten en juiste lengte is dat niet nodig.
Scheelt toch een hoop als je veel reserve stukken hebt liggen  ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev