Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Tuning => Topic gestart door: derouckkevin op 13 februari 2015, 09:16:52

Titel: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: derouckkevin op 13 februari 2015, 09:16:52
Ik ben al enkele jaren trouwe bezoeker van dit forum, maar het is er nog nooit van gekomen om hier zelf iets neer te schrijven, ... tot nu dus.

Ik ben vorig jaar begonnen met mijn eigen projectje, en zal dit hier binnenkort uitgebreid tentoonstellen. Helaas heb ik nog 1 probleem:

Ik heb een Megane Coupe Phase 1 1.6e, en zou graag de ophanging vooraan & de remmen vooraan willen vervangen door die van een 2.0 16V. Uiteraard past dit niet, aangezien de cardans (aandrijfstangen) van een 16v dikker zijn dan die van een 1.6e. Ik had gehoopt de rollagers te kunnen wisselen, maar blijkbaar zijn de buitendiameters daarvan ook verschillend!

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind veel topics over het veranderen van de achteras naar schijfremmen (wat hier ook al gebeurd is), maar vooraan lijkt niet zo voor de hand liggend.

Graag jullie hulp om mijn project eindelijk af te werken. Bedankt!
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Yorick op 13 februari 2015, 11:08:57
Ik denk dat er wel een aantal leden zijn die je hierbij kunnen helpen  !-!
Leuk project, ben zeer benieuwd!  :9~
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Christian de Vriend op 13 februari 2015, 14:52:32
dan zou je de fusee's van een 16v en de 1.6e eens met elkaar moeten vergelijken.

Ik kan je nu vertellen dat de veerpoten niet gaan passen,ik ging van een 1.6 naar 16v
en kon mn KW set niet overzetten.

ik heb toen de fusee gebruikt van een meg 1 ph2 1.616v,op die manier kon ik
zonder pijn en moeite mn kw set monteren,aangezien mijn 16v 258mm schijven had
wilde ik liever 280mm,en die heeft de ph2 standaard,dus met het vervangen van de fusee
had ik ook meteen grotere remmen.

of dit andersom werkt? weet ik niet.
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: matthew op 13 februari 2015, 21:07:14
Misschiej in project van nicole.
Dienhad een 1.6 en heeft daar ook remmerij van 2.0 16v gemonteerd gehad.
Maar was niet zomaar gemaakt.

Zoals christian al zegd zul je wel op andere fuseelichamen komen.
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Jacques op 13 februari 2015, 21:36:51
Zet even wat foto's van je huidige remklauwen op de site. Als je 259 schijven en klauwen met montage gaten met hart op hart maat van 82mm hebt , kun je met adaptorplaten 280 mm schijven en grotere remklauwen monteren.
Als je nu al 266 mm schijven met de remklauwen met hart op hart maat 142mm hebt, is het een kwestie van remzadels en schijven van een van de latere types megane 1 met 280mm schijven over te zetten. (Ik heb dit al eerder gedaan op een R19 en heb 280mm schijven met megane remklauwen).
Voor 280mm remschijven moet je wel 15inch velgen hebben. Anders past het niet.

foto's 280mm schijven met megane klauwen en 15"velg:
(http://i173.photobucket.com/albums/w77/Jacques51/100_5588.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w77/Jacques51/100_5589.jpg)
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: matthew op 13 februari 2015, 22:02:59
Das mooie info jaques !-!   Y
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Christian de Vriend op 13 februari 2015, 23:54:30
Je kan ook overwegen om bij het zelfde formaat te blijven,en een goede set remmen en blokken aan te schaffen voor die maat.

Op mijn 1,6e had ik EBC schijven en blokken,de blokken waren de yellowstuff serie,en moet zeggen,dat remde als een gek.
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: derouckkevin op 14 februari 2015, 09:19:27
Iedereen alvast bedankt voor de info !!!

Ik zal morgen eens de schijven en klauwen precies opmeten. Kan ik ergens passende adaptorplaten bestellen hiervoor? Of is dit custom-made?
Enkel de veren/schokdempers zal ik dan niet kunnen veranderen naar die van een 16v?

Foto's zullen dan zondagavond volgen!

De velgen zullen geen probleem zijn, want ik heb al originele 16v velgen met nieuwe banden klaar liggen.

Eens alles gemonteerd is en werkt, zullen er inderdaad EBC blokken op komen. Ik rij al enkele jaren met Yellowstuff op mijn Mercedes Sportcoupe, en ben daar altijd erg tevreden mee geweest (met een toch vrij sportieve rijstijl en sporadisch circuitbezoek).
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Jacques op 14 februari 2015, 10:03:47
In mijn oplossing hoef je geen fusees, veren en schokbrekers te vervangen. Maar we zien straks je foto's  wel van de remklauwen en de maat van de schijf.
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Christian de Vriend op 14 februari 2015, 12:59:01
als je persee de veerpoten van een 16v wilt steken,gaat dat sowieso niet passen op je huidige fusee,
de afstand tussen de bouten (van shokdemper) op het fusee is anders (weer niet meer of het
meer of minder was) hier kwam ik dus achter toen m'n KW set van de 1.6 op de 16v wilde monteren,
en aangezien de variant 2 voor de 16v er niet meer is,keek ik er tegen op om alles om te bouwen
voor uniballs ophanging.

Ktec racing heeft ook modificaties te koop voor grotere remmen.

http://www.k-tecracing.com
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: derouckkevin op 20 februari 2015, 21:51:02
Daar ben ik weer...

De bouten van de standaard 1.6e klauwen zitten inderdaad op 82mm van elkaar.
Deze van de 2.0 16v die erop moeten komen, zitten op 142mm van elkaar.

Ik zou wel overwegen om met adapterplaten te werken (als iemand mij kan zeggen waar ik die kan vinden).

Dan is het enkel jammer om de veerpoten van de 2.0 16v die ik nog liggen heb, want dan zal ik die inderdaad niet kunnen gebruiken.

Hier de standaard remmen:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/537/7wiFM5.jpg)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/538/t9IHuu.jpg)

Hier deze die erop moeten:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/912/KOY8kp.jpg)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/673/zDQ4rH.jpg)

Nogmaals bedankt iedereen voor de uitvoerige uitleg  :)
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Jacques op 20 februari 2015, 22:41:23
Ik heb toen een ombouw gedaan met adapterplaten van Bart V. Die platen maken het mogelijk klauwen met 142mm hart op hart te monteren op een fusee met 82mm hart op hart  zie http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?f=30&t=11358&hilit=grotere&start=1330 (zie 11 april 2009) Er zal op RTC vast nog wel iemant zijn die een setje Bart V adapterplaten heeft.
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Da Likita op 25 februari 2015, 22:52:10
Het is mogelijk om de assen van een 1.6 om te bouwen naar fusee's van een 2.0. Het ligt er maar aan hoeveel assen en koppen je hebt liggen.
Ik heb toen de assen van een clio 1.2 aangepast op de fusee's van een 2.0.
Had heel veel assen liggen en zolang de koppen passen en de je hebt "dikke" assen is het mogelijk.
Het is dat de wagen al verkocht is anders had ik graag de nummers opgezocht

De maten voor de schokdempers is 3 mm verschil (afstand tussen de boutgaten), is uit te frezen of te gebruiken met camberbouten.

Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Christian de Vriend op 26 februari 2015, 09:05:31
uitfrezen? dan kan je beter een ander fusee steken lijkt me.
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Da Likita op 26 februari 2015, 13:32:32
De gaten van de schokdemper zelf zijn goed uit te frezen, dus niet van de fusee.

Als de remmen van een 2.0 groter zijn en wilt niet met bussen of plaatjes werken (snap ik zeker want het zijn wel je remmen)
Je kunt daar een pasplaat voor maken maar dan is het nog maar een plaat die de remklauw vasthoudt. Ik vertrouw daar niet op namelijk.
Zijdelingse druk kun je ook mee te maken hebben.

Altijd op die manier opgelost en aangepast en werkt uitstekend
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: derouckkevin op 26 februari 2015, 13:47:10
Het zit eigenlijk zo:

Ik had een standaard 1.6e, en heb een lot onderdelen kunnen kopen van een 2.0 16v:

- De achteras en schijfremmen heb ik gereviseerd en waren gemakkelijk te vervangen (bolt-on, zonder aanpassingen).

- Van de voorkant heb ik enkel: de complete veerpoten, de fusees, de grote schijven, de grote klauwen.

Echter:
- De 16v fusees passen niet op de assen van de 1.6
- De 16v klauwen en veerpoten passen niet op de fusees van de 1.6

De veerpoten kan ik inderdaad uitfrezen, en dat lijkt me een goede oplossing.

De klauwen zou ik dus enkel kunnen doen passen mbv adapterplaten. Ben daar ook geen grote voorstander van, maar ik zie ook niet meteen een andere oplossing.
Of weet er iemand of de assen van een 2.0 16v passen op de boite van een 1.6e ? (Al denk ik niet, aangezien ze verschillende versnellingsbakken ed. hebben).
Als ik dit zeker zou weten, zou ik kijken voor deze assen, en zou alles meteen passen!
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Da Likita op 26 februari 2015, 15:23:39
de 1.6 heeft waarschijnlijk een jb3 bak, de 2.0 een jc5. Bakbehuizing is hetzelfde, de assen passen ook. Echter zit je met de dikte van de as.
Van een 2.0 zijn ze dikker. Nu zijn er modellen uitgekomen waar de kop (homokineet) van een 2.0 en die van een 1.6 verschillen op de fusee. Als je de kop eraf zou halen kun je echter wel de kop van een 2.0 op de as van een 1.6 zetten. Als je net pech hebt gaat dit niet en heb je de dunne assen.
Nu kun je de as aan laten passen en er een bus overheen laten maken. Dat is optie 1, als de lengte overeenkomt.
Je kun natuurlijk ook op een sloop gaan zoeken naar de juiste assen (het deel zonder de tripode en de kop). Optie 2.

Bedenk heel goed en vergeet dat niet. Het is renault en als die ergens maar iets kunnen besparen door een bestaand onderdeel te gebruiken dan doen ze dat.
Wat je nu kunt doen, heb je de wagen een tijdje niet nodig.
Trek die assen eronderuit. Maak ze kaal en dus dat de koppen van de 2.0 en van de 1.6 eraf liggen. Kijk welke assen je nodig hebt en of de koppen over te zetten zijn.
Ook daar zijn weer verschillende optie's wat de lengte van de as betreft.
Als je dan alles naast elkaar hebt liggen kun je gaan meten. Dan kan ik eventueel voor je kijken welke assen ik hier heb liggen.
Er bestaan ook dunne 1.6 assen waar een 2.0 kop op past. Enkel de lengte verschilt iets. Waardoor de kop te ver op de as kan. Dit is dan weer op te lossen door er een stuk vanaf te laten draaien en een sleuf erin te laten draaien zodat de veerring er weer op past.
Als je heel veel geluk hebt, is de tripode hetzelfde van beide assen en kun je zo er zo in zetten (weer 3 verschillende maten te krijgen)

Wat het bolt-on stuk voor de achteras betreft, pak heel de remmerij van de 2.0 (HRC, ABS etc) anders krijg je problemen met de verdeling en dus is je controle weg. Meerdere keren gezien en de verzekering ziet vanzelf het rapport als de politie haar werk te goed doet. Dus geen uitbetaling en zelf dokken. Het is en blijft een straat auto. Kom je uit Belgie ? Dan kun je nog een hoop gezever krijgen op de controle omdat je remkracht anders is. Been there, done that   l-
Wat je aan het freeswerk kan doen is gewoon een set schokdempers van een 2.0 (compleet) zoeken en die monteren. Dus met bovenste schotels, lagers en al. Scheelt je ook weer werk
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Jacques op 26 februari 2015, 15:46:48
Mocht je de 2l 16V fusees gebruiken in combinatie met de standaard 1.6 aandrijfassen. Dan moet je 10mm opvullen tussen wiellager en aandrijfas dmv een ring. Het fusee van de 2l 16V staat 10mm verder naar buiten. Doe je dat niet dan loopt de tripot uit de bak en is het einde versnellingsbak. Kijk maar naar het topic van Luuk RS bij RTC.
Titel: Re: Phase 1 remmen & ophanging vooraan
Bericht door: Da Likita op 26 februari 2015, 23:25:35
Jacques, niet als je de assen van een juiste lengte hebt. Dat bedoelde ik inderdaad met verschillende lengtes. Dus aansluiting tripode en kop goed zitten en juiste lengte is dat niet nodig.
Scheelt toch een hoop als je veel reserve stukken hebt liggen  ;)
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev