Advertenties


Renault Megane Diesel 1999 47Kw:START NIET BIJ OMDRAAIEN SLEUTELCONTACT

Gestart door Fabien Catteeuw, 19 oktober 2012, 17:47:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fabien Catteeuw

Hallo beste mensen

kan mij iemand helpen met volgend probleem:

De motor slaat niet aan bij het omdraaien van de sleutel op het verste contact.
Vreemd is ook dat ik totaal geen klik of zo hoor, er gebeurt simpelweg niets.
De gewone dashboard lichtjes werken.
De batterijspanning zakt niet weg bij sleutel op stand starten, dus batterij = ok.

Zit bij dit type wagen een startrelais? Waar kan ik het onderdeel vinden? Onder het dashboard? Onder de motorkap?

Ik denk niet dat de startmotor defect is, gezien deze simpelweg nog niet aangestuurd wordt.

Kan iemand me verder helpen met wat tips of zo?
gaat anders een dure bedoening worden en heb daar geen zin in (sleepkosten gezien ik er niet mee naar de garage kan)

bedankt op voorhand!!

grtz

juul

Het kan zijn dat je massa van de startmotor slecht is en dan wil ie wel gewoon op contact gaan, maar zodra je gaat starten
dan gebeurt er niks.

Heb zelf een tijdje gehad dat ie het soms niet deed, even de massa los gemaakt en schoongemaakt en hij start weer.

Fabien Catteeuw

Dank je, dit ga ik even nazien, zou inderdaad kunnen.
Weet iemand of hier ook nog een startrelais mee gemoeid is?
En zoja, waar moet ik deze vinden bij de wagen?
Onbegonnen werk om draden te volgen, dan kan ik hem evengoed strippen tot op het bot.

Bedankt voor jullie reacties, elke tip is nog steeds welkom.
Ik wil er niet mee naar de garage.
Als het gefixed is laat ik dit hier weten + wat de oplossing was.

tx!

fitz

Is al vaker behandeld hier. Ik denk dat de bendix niet aangestuurd wordt door een slecht contact/slechte stekkerverbinding op de startmotor. Naar de startmotor lopen 2 draden, de dunne moet je hebben, maak die maar eens schoon.

Fabien Catteeuw

#4
Ik heb nu de massa van de startmotor gecheckt en ook de fiche die aan de startmotor is verbonden. Het is een fiche voorzien voor 2 draden maar er is slechts 1 draad gebruikt bij nader toezien.  Er is hier een goede verbinding.  Bij starten gebeurt er nog steeds niets. Wat is dat toch?



Ik hoor niet de minste klik bij de verste startstand van het sleutelcontactslot.  Ook de dashboard lichtjes minderen niet van lichtsterkte zoals ik gewoon ben bij bij het starten.
Er wordt dus geen extra "zwaar" vermogen afgenomen van de batterij.

Kan me iemand vertellen wat ik moet meten op die draad op de stekker aan de de startmotor?
Moet er spanning opkomen bij het starten of krijg je bijvoorbeeld een gesloten of open contact terug van de motor?

Weet er niemand of er nu een startrelais mee gemoeid is of zit dit in de startmotor zelf?

Op de fiche van het contactslot zitten 4 zware draden: rood, geel, geelgroen en oranje.  Iemand een schemaatje of wat uitleg omtrent deze draden? Voor wat dienen ze.
Een elektrisch schema van het startcircuit zou welkom zijn.

Begin de hoop op te geven, we zullen weer de portefeuille moeten bovenhalen  :D

Help!


bedankt!

Hoe voeg ik hier afbeeldingen toe? Bij klikken op icoon krijg ik niets te zien om te bladeren in mijn directory om de juiste foto te selecteren...

Jacques


Fabien Catteeuw

tx!

mooie demo en verduidelijkt een en ander.

Met wat verder grasduinen op internet blijkt dat de startmotor erg moeilijk toegankelijk is dit type wagen.
Hiervoor zou ik een brug nodig hebben om onder de motor te kunnen zien en een en ander verder te bekijken.

Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat het startslot toch defect is gezien het ook niet meer vanzelf een stand terugkeert nadat ik zogezegd de wagen gestart heb (= sleutel in verste positie gebracht).

Ik zal beginnen met een nieuw startslot te plaatsen gezien nergens elektrische schema's te vinden zijn van dit startcircuit.
Toch wel, maar dan weer tegen fikse betaling kan je service manuals gaan downloaden.
Het is een gok, hopelijks een voltreffer van binnen de 16 meter.

...


Jacques

Je kunt hem gewoon bypassen. draadje met drukknop en 12V op het schuifstekkertje. Zet je er 12V op dan gaat de startmotor draaien. Valt de spanning af dan stop de startmotor. Overigens koop je voor minder dan 30 euro een boek bij ASNBOOKS via internet. Maar volgens mij heb je dat hier niet nodig. Mocht de startstand van je contactslot stuk zijn, dan kun je dus een drukknop overwegen. Ik vind het nog wel leuk staan ook. Denk maar aan de startknop van de Honda S2000.

Karakan

TIK/TIKJES  8)7 geven met een hamer op je startmotor wil ook wel is helpen

RobScénic

http://www.autostyle.nl/electronica/schakelaars/startknop.html

Ik had hetzelfde probleem, contactslot functioneerde prima. Er zat dus ergens een breuk in de stuurkabel. Na lang zoeken niets gevonden en dus bovenstaande startknop maar ingebouwd, werkt perfect!
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Fabien Catteeuw

Bedankt voor jullie informatie.
Inmiddels heb ik een 2e hands slot besteld voor €45.  De wagen heeft al een pak km's (320OOO) gebold en is een volledig nieuw slot niet waard (€250).
Achteraf had ik mss beter een startknop besteld gezien nog goedkoper, maar had jullie informatie te laat opgemerkt.

Ik laat nog weten hoe het verder afloopt, dan kunnen anderen daar ook gebruik van maken.

tx!

Fabien Catteeuw

Heeft iemand een duidelijke foto dewelke aanduidt waar de startmotor zit bij dit type wagen?
Ik vermoed dat ook de startmotor is blijven meedraaien door het defecte startslot dat niet meer een stand terugkeerde na starten van de motor.
Na wat speurwerk op dit forum zou deze onder en achteraan de motor bevestigd zijn, maar vinden doe ik deze niet meteen.
Ik heb geen brug om de wagen op te zetten.

dank u


Jacques


dennisje

Deze zit aan de achterkant van je blok. Je kan hem het beste langs onder zien.
Krik hem op haal je keien vanger ervan af endan langs je stuurhuis naar boven kijken zie je hem vanzelf!
Als je dan goed gaat kijken kan je ook gelijk zien hoe hij vast zit.
Dit zijn 2 grote bouten.
Langs boven de 2 bouten los. en langs onder de motor eronder uit halen.
Heb het bij mijn eigen auto ook zelf. gedaan had hem op jacks gezet.
Is beetje rot klus maar is tedoen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev