Ik twijfel een beetje over de aankoop van een Megane 3 cabrio.
De 1.4 en 1.2 tce vallen voor mij af, en de 1.6 is volgens mij niet krachtig genoeg voor het zware chassis.
Dus de 2.0 tce is de enige motor die voor mij in aanmerking komt als vervanger voor mijn Megane 2 2.0.
Wie heeft er ervaring met deze motor?, Ik lees weinig echte gebreken tot nu toe.
Mvg,
Martijn
Voor zover ik gezien heb, weinig mis mee.
Rijdt ook heerlijk kan ik uit ervaring zeggen !-!
Heb zelf een tce180 hatchback. Rijd heerlijk !-!
Ik rij ongeveer 1 op 10, maar ik rij dan ook meestal kleine rot stukjes. Op een 80 weg zou die volgens de boordcomputer 1 op 18 lopen. Met optrekken 1 op 4 :D
Helaas worden er maar weinig Megane 3 cabrio's aangeboden met deze motor. :neen:
Ik zou er een uit Duitsland halen. Heb ik ook gedaan :)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=280049738&utm_source=sharedAd&utm_medium=android
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=278622938&utm_source=sharedAd&utm_medium=android
Ik heb ruim 4 jaar een Estate GT 180, en die bevalt uitstekend!
Ja, hij rijdt gemiddeld 1:11, maar dat is logisch omdat je rechtervoet wel regelmatig diep naar beneden gaat. Prima blok.
Hoi,
ik heb 9 jaar gereden met een TCE180 Coupe, heel fijne en prima auto en indertijd nieuw gekocht.
Voor het blok zou ik wel eventueel opletten; na 2 jaar (auto uit eind 2009) begon de auto bij stationair draaien enorm te schudden. Dit bleek een instabiel vliegwiel te zijn, kostbare reparatie en een typisch euvel van deze motor. Wel onder coulance door Renault gerepareerd indertijd.
Dat is enige, verbruik van de auto valt overigens erg hard mee.
Bij lkr cruisen op vakanties door bv. Frankrijk/Duitsland makkelijk 1:13,5 en in NL met woon-werk rond 1:12,5.
Hoezo typisch euvel? Lees je het vaker dan? Ik kom die klachten bijna niet tegen.
Meestal een slecht vliegwiel nadat er een koppeling is verbrand geweest, wat vaak te wijten is aan onkunde van de bestuurder.
Dit is wat de Renault garage mij verteld heeft indertijd, ik ben het later op dit forum ook weleens tegengekomen.
Uiteraard zal Renault na ontdekking van dit 'euvel' wel het e.e.a. aangepast hebben.
Ik ben geen expert. De auto is overigens na 9 jaar ingeruild met 140.000 km met een prima werkende koppeling, ongeveer 115.000 km na de reparatie, dus daar lag het niet aan, lijkt me.
Ik had het verhaal van het vliegwiel ook ergens gelezen, volgens mij in combinatie met de onregelmatige stationair loop.
Hallo Jutoma,
Ik rijd een Renault Megane cc 2ltr. CVT. type Dynamic.
Met alle opties. Bouwjaar februari 2012. Km-stand 42500.
Zelf nieuw gekocht.
Ik vind het een ontzettend fijne auto. 'S zomers en mooi weer dak open. 'S winters bij koud weer dak dicht, en soms open, met stoelverwarming aan.
Hij staat op 205-50-17 aluvelgen met Allweather banden van Goodyear.
Geen bijzondere klachten gehad, behalve een deurvanger die kraakte. Deze is vernieuwd.
Verder rijd hij als een zonnetje, wel anders als de Megane 2 cc. 2ltr. autommaat. Deze had ik hiervoor bouwjaar 2004. Dat was het.
Henk.
Mod: dit betreft de 2.0 met CVT, zonder turbo. Dus geen TCe 180
Henk die 2liter cvt van jou heeft niks met een tce180 te maken. Is een compleet ander blok, en mist ook nog eens een turbo.
Ik gok dat dan de h4j motor is. Die ketting nissan motor met iets van 140 pk.
Bedankt Henk, de Cvt versie komt voor mij niet in aanmerking.
Ik ben gisteren wezen kijken bij een 180 Tce cabrio , maar auto was zo bekrast dat ik niet de moeite heb genomen om een proefrit te maken.
Gelukkig rijdt mijn huidige Megane nog super goed!
Hier ook een Megane 3 2.0 TCE 180. coupe. Rijdt als een zonnetje! Vorige week 230.000km aangetikt. Je merkt er niks van.(Uiteraard auto is goed onderhouden). Is zeker geen zuinige auto. Plank gas 1 op 3,5L !-! en met 100 cruisecontrol 1:13 --. maar eigenlijk altijd 1:10 Y.
Zeer tevreden en blij met de auto! Zeker een aanrader! :q !-!
Zo, dat is pas een kilometerstand !-!
Mijn auto zit op de 453000 ergens. Misschien 1000 meer kan ook. Ik ga voor de half miljoen.
Maarre die 2 liter turbo zijn wel echt fijne motoren.
Citaat van: Igoranty op 8 oktober 2019, 09:05:37
Hier ook een Megane 3 2.0 TCE 180. coupe. Rijdt als een zonnetje! Vorige week 230.000km aangetikt. Je merkt er niks van.(Uiteraard auto is goed onderhouden). Is zeker geen zuinige auto. Plank gas 1 op 3,5L !-! en met 100 cruisecontrol 1:13 --. maar eigenlijk altijd 1:10 Y. (Uiteraard de auto is goed onderhouden).
Zeer tevreden en blij met de auto! Zeker een aanrader! :q !-!
Wauw ik vond mijn oude Volvo 244 op top met 1 km op 3 liter al een vreselijke zuipschuit, maar jouw Megane verbruikt nog meer??????
ja plankgas verbruikt een tce180 gewoon 1 op 3 / 1 op 4 . het zijn ook zware auto's he.
Maar gemiddeld op een tank kom je ongeveer op 1 op 10.
Nu we het toch over deze motor hebben.
Ik heb zelf de f4r L8 motor. Ook een tce 180. Deze bevalt echt heel goed en ook zn 1 op 10 gemiddeld.
Mag met deze motor ook gewoon dadelijk bij de pomp e10 getankt worden als de euro 95 er niet meer is?
ja
Citaat van: mark op 8 oktober 2019, 22:21:04
ja plankgas verbruikt een tce180 gewoon 1 op 3 / 1 op 4 . het zijn ook zware auto's he.
Maar gemiddeld op een tank kom je ongeveer op 1 op 10.
Klopt idd. Maar ze zitten en ogen geweldig! _o_ o-)
Citaat van: Igoranty op 9 oktober 2019, 16:23:58
Klopt idd. Maar ze zitten en ogen geweldig! _o_ o-)
OH dan valt het mee, de Volvo deed dus 1 liter op de 300METER.... ( maar de injectie was ook ietwat van slag en een 3 traps automaat werkt ook niet echt mee qua zuinigheid) ding reed bij rustig rijden ook al 1 op 8 met met mazzel. Ik denk dat mijn Clio bij volgas ook niet heel veel zuiniger is, al scheelt het wel enorm of ik op 95 of 98 tank ( wat btw vanaf de volgende tankbeurt enkel nog 98 is uit voorzorg)
Ik rij al 4 jaar in een Megane 3 GT hatchback met 180tce motor. De teller staat nu op 150.000km. Nooit problemen gehad. Het is een geweldige auto om in te rijden. De motor maakt hem lekker vlot. Ik val in de categorie "vlotte rijders" en mijn gemiddelde verbruik is 1 op 11
Conclusie: De 180tce is een prima motor. En met chippen is er ook gemakkelijk meer uit te halen
Hallo allemaal --
Ik heb sinds juni 2019 een 2010 GT 180 Tce, met 97000 km op de teller(waarvan 20000 km zelf gereden). Na 3 vakanties en een paar tripjes Duitsland kan ik zeggen dat ik ontzettend geniet/genoten heb van mijn renault! Ook laten chippen naar 216pk en 369nm. Tot nu toe alleen maar plezier en betrouwbaarheid ervaren. Onderdelen kunnen echter wel prijzig zijn bij de dealer..
Wat maakt deze prijziger dan andere bij de dealer? Het is maar gewoon een f4r met een turbo, die al jaaaaren bestaat.
Voornamelijk in de espace namelijk.
In de Espace? daar is toch nooit een F4R in geweest? of was die 2 liter ook een F4R? hij is voor het eerst in de Clio RS geplaatst weet ik. en hebben er afscheid van moeten nemen bij de laatste RS Trophy in 2015. top motor is het zeker!
De GT overigens ook. rijdt er zelf ook een sinds 2012. heerlijke auto met voldoende vermogen... oke heb hem wel laten chippen naar 180 wiel PK's bij 360Nm maar met mijn sportieve rijgedrag rijdt ik gemiddeld toch een (vind ik) nette 1:12,5. al heb ik vorige week mijn uiterste best gedaan om 120km een score van 1:17,1 te noteren haha. Overigens wel altijd BP Ultimate in de tank.
Betreft de betrouwbaarheid van de auto zit het echt wel goed. heb 2 "dingetjes" gehad die wel wat prijzig waren. na 65.000 km besloot de drukgroep de handdoek in de ring te gooien. Deels onder coulance vervangen bij de dealer. En vorig jaar een lager defect in het dif... ruilbak laten plaatsen en we kunnen weer door... oja en toen werd ook opgemerkt dat het vliegwiel wat speling kreeg... ook maar laten vervangen uit voorzorg.
Nu voorzichtigaan aan het orienteren op een IV GT... lastige keus.
De f4r kwam voor het eerst in ik denk 2001?? Zoiets.
In de megane, scenic en espace laguna. Later kwam de f4r t. Ik gok rond 2004.
In de espace met turbo en laguna met turbo. En meer zeldzamer in de megane en scenic 2. Die zijn later wat opgeleukt met andere turbos en motormanagement waardoor er verschillende aantal pks worden opgegeven.
Maar in de basis, blijft het grotendeels hetzelfde. In de megane 3 is dus gewoon een modernere meer opleukte espace motor.
In de espace zijn honderden turbos gesneuveld, motoren eruit getakeld hiervoor. Tijdig vervangen en zeker op peil houden van olie is zo bizar belangrijk bij deze motoren.
2000 was het introductiejaar ;-)
nu je het zegt... in de Laguna staat me ook wel iets van bij.. maakt het allemaal iets lastiger aangezien de F7P ook een 2ltr is.. maar minder succesvol dan de F4R
2004 klopt wel, in de Megane 2 RS dacht dat die in 2004 is geintroduceerd (uit het hoofd).
Moet zeggen dat de turbo nog steeds prima loopt na al 165.000. Wel belangrijk echter om rustig warm te rijden, niet na stuk trappen direct uitzetten. en regelmatig (tussen de 10 en 15k km) de olie vervangen. Verbruiken betreft olie doet hij eigenlijk niet.
Heb nog een donor megane 1 met een f4r in de schuur staan. Laatste serie megane 1 was met f4r leverbaar.
De 2 liter turbo in de espace is ook een f4r.
Met turbo is niet meteen rs. De 170 pk modellen zijn er ook. In de laguna 2 heb ik even gehad. De megane 2 en de scenic 2. Later laguna 3 met 205 pk. Bijvoorbeeld. Ja goed de rs modellen waren er met meer vermogen.
De clios hadden ook 2 liters. Maar dat was in de clio 3 niet persee een rs.
Clio3 2 liter geen rs? Dacht dat onder de rs de gt kwam en dat is toch een 1,6........
De twingo rs is ook maar een 1.6.
En de clio 5 cup auto is maar een zielig 1.3tje :D
Citaat van: mark29 op 17 januari 2020, 06:32:53
De clios hadden ook 2 liters. Maar dat was in de clio 3 niet persee een rs.
Weet je dat wel heel zeker?
In een F1 auto ligt een 1600cc torretje. Wil best wel !-!
De 2 liter in Clio 3; https://www.autoweek.nl/auto/23648/renault-clio-sport-20-16v/
@Nikk da's de Clio 2... En RS met de F4R (non turbo)
Clio 3 https://www.autoweek.nl/auto/42495/renault-clio-sport-20-16v/ Mooi vermogen voor een ongeblazen 2.0
Database van AW zitten trouwens wel eens wat fouten in
De rs-en met 2 liters waren altijd turbo loos, en de Clio 4 rs was dan weer een 1,6 turbo. Persoonlijk zou ik wel een 3rs trophy willen van de Clio dan, bij de Megane is dat dan weer de 2 rs r26r 👍👍👍😍
Clio 3 hebben we als klant gehad met 2 liter. En dat was geen rs.
Ja zeldzaam is het wel.
Hier: https://www.viabovag.nl/auto/renault-clio-20-16v-dyncmf-5-drs-e4-initiale-vw9dx0r
Best leuke clio eigenlijk. Weinig gelopen en niet gek duur. Mits je liefhebber bent.
Op gaspedaal staan er meerdere te koop zie ik nu.
Weer wat geleerd, echt nooit eerder van gehoord.
Idd, maar denk niet dat het de F4R is toch... Al dwalen we wel erg af van het topic nu... o-)
Edit. M4r hebben we ook nog. Weer wat geleerd. Dat is waar. Dat is die nissan motor. Die deden vaak niet starten door vastzittende gaskleppen kregen we geregeld pechmeldingen op. Maar dan dat ie in de scenic en megane zit. Was mij totaal ontschoten.