Advertenties


[Megane Coupe Phase 1][2.0 16v Supercharger][Dirk Kuipers]

Gestart door Dirk Kuipers, 25 augustus 2006, 00:16:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Een lichtpuntje.

Inmiddels een gesprek gehad.

Tijdens het gesprek is er gekeken in de logs van het afstellen (toch wel een voordeel met zo'n DTA dat je alles nog kan zien).

Er is gekeken met een cameraatje wat de exacte schade is. Dit lijkt mee te vallen.

De puntjes op twee bougies zijn gesmolten maar ze zijn nog wel uit de kop te draaien. Met de kop is gelukkig niets mis.
Ook de zuigerwanden lijken helemaal niet beschadigd te zijn. De kleppen en de zuigers lijkten ook goed.
Het gesmolten stukje bougie is op de zuiger gekomen en daar waarschijnlijk weer hard geworden. Vervolgens is het tussen een zuigerring gaan zitten. Deze ring zorgt nu voor een "lek", maar met het cameraatje lijkt er dus geen schade aan de zuigerwand te zitten.

De kop moet er dus af om te kijken of het inderdaad aan de zuigerring ligt.

Hij is meteen opgehouden toen er iets mis leek, dus de schade is (hopelijk) beperkt gebleven.

Het probleem is waarschijnlijk dat de verkeerde bougie (te warm) is gebruikt.
Ik heb deze bougies daar wel gekocht (heb dat voor de zekerheid nog even opgezocht in de oude emails uit 2011).
Echter, het afstellen is op eigen risico is mij verteld. Ook omdat hij het blok zelf niet gebouwd heeft.
Ik kan mij daar deels wel in vinden, alleen heb ik juist de dingen daar gekocht / laten doen waarvan ik geen kennis heb en verwacht ik eigenlijk dat dat wel goed moet zitten (injectoren, computer, kabelboom, bougies en afstellen).

Ik heb voorlopig geen tijd en zin het blok weer uitelkaar te halen. Daarom is er afgesproken dat hij dit gaat doen.
De tijd die er tot nu toe aan gewerkt is door hem hoef ik niet te betalen. Dat vind ik redelijk.

Nu afwachten wat eruit komt als het blok uit elkaar is.
Als het probleem echt alleen de zuigerring is, dan gaat hij daarna weer inelkaar en komen er koudere bougies in. Dan is het alleen nog afstellen van de inrij map. De apk map ligt al klaar.

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Wordt vervolgd.

Dirk Kuipers

Hierbij weer een update.

Uiteindelijk nog wat foto's van de schade:







Het blok is er niet helemaal uit geweest maar zoveel mogelijk gerepareerd. Vooral zuiger 4 (ook te zien op de foto) was er het slechtst aan toe. Uiteindelijk is de zuiger weer een beetje bijgewerkt en is de slechte zuiger (nummer 4) in de mooiste cilinder (1) terug gezet. Het blok loopt mooi zonder rook uit de uitlaat. Nu moet het allemaal goed in elkaar slijten en rijden.
Ook is er nog een stalen koppakking gebruikt i.p.v. een gewone (zoals te zien op de foto bleef deze ook niet fris meer).

Maar vanmiddag was het zover, we hebben de auto weer opgehaald en dit keer niet terug hoeven slepen maar kunnen rijden.
Er staat nu een map op de computer om de motor mee in te rijden. Pas als ik de nodige kilometers heb gemaakt gaan we de auto weer terugbrengen om hem af te stellen op vermogen.





Ik wou de kleine man ook meteen even rijles geven, maar helaas kon hij nog niet bij het stuur:





Ik moet nu eerst een APK regelen zodat ik legaal de weg op mag. Daarna dus kilometers maken zonder het gaspedaal diep in te drukken!  8)7

Dirk Kuipers

Gewoon omdat het kan, nog wat video en beeld materiaal!

Hier is de motor warm en loopt hij goed stationair:



Deze olie zit er nu in het motorblok:



En gewoon nog wat plaatjes:







Dirk Kuipers

Niet heel veel gedaan dit weekend, maar wel de voorkant even in elkaar gezet.
Op de foto niet te zien, maar hier en daar is de lak toch niet helemaal fris meer. Ik ga echter geen geld aan een spuiter besteden als ik niet zeker weet of de motor het uit gaat houden, dus eerst wil ik de auto inrijden en af laten stellen op vermogen alvorens ik andere investeringen ga doen.

Wat foto's:





Wil de onderkant van de kap nog wel even oranje spuiten:
Ik weet alleen niet of de lak ook tegen de warmte kan en of ik het zwarte "doek" zomaar kan verwijderen.



Dirk Kuipers

Hoeveel pech kan je hebben..

Gister de 2e APK keuring gedaan. Vorige week bleken er nog wat puntjes te zijn die opgelost moesten worden (veer zat los, ruitensproeier werkte niet, accu zat niet vast, etc).
De gasmeting was echter wel prima allemaal.

Na die punten opgelost te hebben had ik gistermiddag weer een afspraak.
De APK keurmeester bleek akkoord te zijn en ging mijn auto daarom afmelden in het systeem. En ja hoor: "steekproef!".
Hoe verzin je het.... Dus meer dan een uur moeten wachten en toen kwam eindelijk iemand van de RDW kijken. Hij keek al niet zo vrolijk (was ook al half 5, dus ik was waarschijnlijk nog een latertje)..
Hij heeft heel de auto nagelopen en tot slot wou hij hem starten. De auto was toen al niet meer warm.. Dus lopen deed hij ook als een schijthuis. Hij wou wel een stukje rijden om het warm te maken, maar toen liet hij hem 10, 20, 30 keer afslaan omdat hij niet stationair lopen wil als hij koud is (en als hij warm is slecht). Dus toen had hij het wel gezien en keurde de auto af. De APK keurmeester een strafpunt erbij en ik alsnog zonder APK.

Ga hem dus eerst weer weg brengen om hem beter stationair af te stellen. En dan weer een poging doen, maar dat zal wel weer even duren.

Dirk Kuipers

Net te horen gekregen dat de megane door de APK gekomen is.
Nu even tijd vinden om hem op te halen!

Dirk Kuipers

Vergeten te updaten... De auto staat inmiddels thuis en moet ingereden worden. Helaas zit de factor tijd wat in de weg waardoor ik er nog niet heel veel in heb gereden.

Hij loopt inmiddels wel goed stationair.

Nadeel is de herrie die hij nog maakt. Ondanks 3 dempers (welliswaar open dempers) is het geluid enorm..
Ben van plan eens langs de leverancier te rijden van de dempers om advies in te winnen of ik dit kan verbeteren. Ik denk niet dat het lang duurt voordat ik door  :police: van de weg wordt geplukt..

Dirk Kuipers

Het bewijs dat hij nu stationair blijft lopen (wel aardig hoog in de toeren, 1800-2000).



Dirk Kuipers

Voor de vaste volgers maar weer even een berichtje plaatsen.
De auto bestaat nog steeds hoor! ;)
Door een nieuwe woning (in aanbouw zijnde) en een tweede zoon heeft het project weer wat vertraging opgelopen.. :)

De auto heeft inmiddels 1500 km ingereden. Ik moet nog even 1 dagje vrij plannen om nog even de nodige kilometers te maken en daarna ga ik een afspraak maken om het definitief af te laten stellen..

Verwacht het niet te snel, zoals jullie weten doe ik het rustig aan! ;)  :0

Dirk Kuipers

Citaat van: Dirk Kuipers op 16 augustus 2011, 22:06:42
Dus hebben we het als volgt gemaakt:





Zit aan de onderkant en zie je dus niet zitten..

Oke, dit was dus niet zo'n goed idee.. :)
Door het gewicht van de stappenmotor heeft hij de schroefdraad in het spruitstuk eruit getrilt (daar waar we hem bevestigd hadden met een plaatje) en ontstond hier valse lucht. Hierdoor bleef hij ook niet mooi lopen.

Blij dat de oorzaak waarschijnlijk gevonden is..
De megane staat op dit moment bij de man die hem definitief moet afstellen..
Nog even geduld en dan hopelijk eindelijk eens een vermogensuitdraai van deze setup.

Dirk Kuipers

Klein probleempje weer.
De charger bouwt teveel druk op als het gaspedaal bij 6000 toeren wordt losgelaten. De gasklep zit dicht en dan kan de druk alleen weg via de dumpvalve, maar die kan het zo snel niet kwijt. Hierdoor stijgt de druk in de inlaat tot 5 (?) bar en dan schieten de slangen los. De charger blijft namelijk met hoog aantal toeren wel druk opbouwen.
Ik moet dus een oplossing bedenken om er, of een grotere dumpvalve op te zetten, of er een grote wastegate bij te zetten.

Het aantal PK tijdens de test was 340 pk..  _o_ :D !-! !-! Ik weet niet hoeveel Nm.
Ik had gerekend op maximaal 300 PK, dus ben benieuwd hoeveel het straks definitief is!  8)7 :9~ :9~ :9~ :9~

Maar eerst een goede oplossing bedenken. Daarna de auto ophalen en de oplossing maken.
Daarna auto weer wegbrengen om weer een poging tot afstellen te doen.

Dirk Kuipers

#206
De auto weer opgehaald om het volgende te monteren:



Plaats waar we ze bevestigen is onderaan voor de intercooler:



Eerst aftekenen:



Het alluminium lassen, best lastig:



Resultaat:



Hij blaast nu af via 3 valves en dat blijkt nu goed te gaan.
De veer in de oude dump-valve is iets zwaarder, dus die gaat alleen nog open als ik het gas loslaat bij hoge toeren (sprintje).

We "mochten" het eind resultaat ook even testen, hij was veilig afgesteld.

Wauw!!!
We gaan de auto veilig afstellen en niet het uiterste eruit halen.

Stationair loopt hij nu ook al beter:



Hier hoor je hem druk afblazen als je rustig rijd (geluid aan!):



Hier even een klein stukje gas geven, let niet op het taalgebruik, it wasn't me!



Nu weer weggebracht om alles nog definitief goed af te stellen en de puntjes op de i te zetten.

Helaas is wel mijn voorbumper gestorven toen ze hem de brug op zouden rijden..
Hier moet ik straks nog iets op verzinnen. Heb wel een originele zwarte bumper liggen, wellicht dat ik die eens pas en kijk wat daaraan moet gebeuren om hem in lijn te krijgen met de rest.

Dirk Kuipers

Geen bericht is niet altijd goed bericht.
Motor is weer te warm geworden tijdens afstellen.

Sindsdien heb ik de tijd genomen om na te denken over wat ik nu eigenlijk nog wil.
De motivatie om met de auto verder te gaan is er helaas niet meer.

Al met al was het een hele leerzame en leuke uitdaging. Het had natuurlijk nog leuker geweest als ik er ook rijdend van had kunnen genieten.

De megane staat nu bij mij in de garage.
Ik neem de tijd om na te denken over wat ik er nu mee doen wil.
Wil ik hem helemaal uit elkaar halen en in onderdelen verkopen? Of toch nog een keer een poging doen het blok wel te repareren?

Ik heb de tijd, maar ook andere prioriteiten... Wellicht binnenkort meer nieuws.

Dirk Kuipers

De kogel is toch door de kerk. Ik stop ermee.

Het blok zal waarschijnlijk wel schade hebben en zal dan weer uitelkaar moeten, geboord worden, nieuwe zuigers, en dan opnieuw inrijden en afstellen. Eventueel iets minder extreem zodat hij ook wat minder warm wordt.

Ik ga de auto (waarschijnlijk) in onderdelen verkopen.
Ik vraag mij alleen nog af hoe ik dit het beste doen kan. Echt elk onderdeeltje apart? Of?
Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij advies kunnen geven dan hoor ik dat graag.

Dirk Kuipers

#209
Inmiddels de eerste onderdelen al verkocht. Ik heb een lijst gemaakt waar ik zoveel mogelijk onderdelen met prijzen in heb gezet.

Mensen die interesse hebben in onderdelen kunnen mij altijd even PM'en.

####

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev