Renault Mégane Club

Mégane 3 Technisch 2009-2016 => [Mégane 3] Motorisch => Topic gestart door: Coolio1986 op 13 februari 2013, 16:59:47

Titel: Waterstof inbouwen
Bericht door: Coolio1986 op 13 februari 2013, 16:59:47
Iemand ervaring met het onderstaande?

http://www.meerkilometers.com/  of  http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/

Het verbruik van mijn megane III 1.4 TCE 130 valt me namelijk nogal tegen.
Of zijn er misschien andere manieren om hem zuiniger te maken zonder veel geld uit te geven.

Alvast bedankt.
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Heatzone (Mark) op 13 februari 2013, 17:12:06
Hmm, ik heb hier sterk mijn twijfels bij.

Wat je wellicht kan doen is de auto laten chippen, het is een turbo motor dus hier moet eventueel wel wat te behalen zijn.

Unlimited tuning is de sponsor van de meganeclub. Deze kan hem eventueel beter afstellen waardoor hij zuiniger gaat lopen.
Je zou natuurlijk altijd even kunnen informeren. http://www.unlimitedtuning.nl/
Bij chippen denkt bijna iedereen natuurlijk aan meer pk's enzovoort, maar ze kunnen hem ook zuiniger afstellen :)
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Heatzone (Mark) op 13 februari 2013, 17:14:27
Mag ik trouwens vragen wat je gemiddelde verbruik is? Is dat voornamelijk stadsverkeer of meer snelweg kilometers?
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Coolio1986 op 13 februari 2013, 21:13:40
Mijn verbruik is 1 op 14.
Ik rij ong 60% snelweg en 40% stadsverkeer.
Is het chippen niet gevaarlijk voor mijn motor, versnellingsbak en koppeling?
Nog meer goede ervaringen met chippen van een tce 130?
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 13 februari 2013, 22:14:27
Dan is 1 op 14 niet echt slecht hoor... (geloof nooit wat de fabrikant opgeeft, die waardes haal je toch niet..) Chippen door een goede chipper mag geen schade geven
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: mark op 13 februari 2013, 22:33:10
Mits het chippen door een specialist gebeurd en je binnen de maximale normen blijft kan chippen nooit kwaad.

Het blok kan altijd meer hebben dan wat de fabrikant er uit haalt. (tot op een zekere hoogte natuurlijk  ;) )
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Coolio1986 op 13 februari 2013, 23:21:59
Bedankt voor de reacties :)
Ik heb een mail gestuurd naar unlimited tuning voor het eco chiptunen.
Is dit een goede tuner?
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Heatzone (Mark) op 14 februari 2013, 00:54:54
Het is de sponser van de meganeclub!

Staat overigens op de site dat bij chiptuning ze gratis de frabieksgarantie overnemen, ze zijn ook op tv geweest bij rtl. Opzich positieve verhalen over gelezen!

1 op 14 is redelijk alhoewel ik dat ook makkelijk haal met mijn megane 1.6 16v uit '99

Misschien even leuk om erbij te vermelden dat je via de meganeclub komt, als je lid wordt van de meganeclub kan je daar al een leuke korting krijgen grotere korting als de kosten van het lidmaatschap !-!
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 14 februari 2013, 13:10:03
Houd je er wel rekening dat een MegIII ietsiepietsie zwaarder is dan jou auto?? Btw heb je er brede banden onder, dat kan ook nogal het verbruik omhoog brengen
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: mark op 15 februari 2013, 19:12:52
Ja daar zit wel degelijk verschil in
(ps: in de zomer haal ik 1 op 17 met mijn hb,en in de winter op winter bandjes 1 op 14,5  :D )
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Heatzone (Mark) op 16 februari 2013, 12:37:02
Haha ik kreeg het de laatste tijd voor elkaar om 1 op 11,5 te rijden...

Winter met zomerbanden en 205 breed, misschien ligt daar de oorzaak :D
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Coolio1986 op 16 februari 2013, 17:21:44
Wat zijn goede en zuinige banden voor op de orginele 17" 205 velgen?
Of eventueel velgen en banden vervangen?
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Heatzone (Mark) op 16 februari 2013, 18:51:14
Hoe breed is je velg? Anders smallere banden laten monteren, minder band is minder weerstand! 195 moet te doen zij qua breedte op 7j of 6,5j

Sowieso de sportbanden verbruiken meer, op autobandenmarkt staat een grafiek met zuinigheid van de banden! !-!

Straks als de winter voorbij is zullen de verbuikcijfers wel verbeteren!
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Coolio1986 op 16 februari 2013, 19:34:14
Ik heb een 205 velg met 17 inch.
Dan moet ik nieuwe velgen en banden kopen.
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Heatzone (Mark) op 16 februari 2013, 21:27:16
205 is de band breedte en niet de velg breedte! Als voorbeeld ik heb een velg die 7j breed is met 205(breedte)/40(wang grootte)/17(inch maat velg). Ik kan ook een band hebben die 195 breed is of 185 of 175. Dan zijn ze alleen enkel meer getrokken over me velg.

Dus je hebt absoluut geen nieuwe velgen nodig. Meeste originele velgen zijn 6,5j met 205 banden eigenlijk iets te breed voor de velg wat resulteert in een band die iets over de rand van de velg hangt, waardoor 195 beter zou passen.
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: Coolio1986 op 17 februari 2013, 13:31:22
Bedankt voor de uitleg!
Ik wist niet dat de breedte van de velg en band anders konden zijn.
Kan iemand mij vertellen wat een goede band is die het verbruik ook een beetje omlaag kan krijgen?

Alvast bedankt
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: mark op 17 februari 2013, 14:34:00
persoonlijk vind ik het mooier als de banden iets getrokken staan  !-!

een dunne band is zuiniger als een brede band (nu heb ik er brede 7,5J velgen met 195 banden op liggen ipv 165 op de ori stalen 5,5J velgjes, maargoed het oog wil ook wat he  ;) )

Die banden van mij staan ietsje getrokken op de velgen maar niet overdreven.
Ik weet niet hoe breed die velgen van jou zijn, ik denk zo rond de 6,5J/7J dan zou ik richting de 175 op 6,5J/185 op 7J gaan
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: BadEend op 17 februari 2013, 21:33:07
Zorgen voor een goede bandenspanning bespaard je ook al brandstof.
Titel: Re: Waterstof inbouwen
Bericht door: sjah op 20 februari 2013, 23:15:20
Ik heb een paar weken geleden mijn TCE 130 laten chippen in Goes bij Tovami (www.tovami.com). Zij doen dit in samenwerking met Fastchip (www.fastchip.nl) en dat is DE specialist op het gebied van tuning van Renault-motoren. Als ik jou was zou ik niet met de andere chippers in zee gaan. Bij Tovami gaat hij meerdere malen op de rollerbank om vooraf het vermogen en koppel te meten en daarna een paar dynoruns met aangepaste programmatuur specifiek voor jouw motor (dus niet een standaard-programma). Ik kan je nu al vertellen dat de 165 PK die sommige tuners je voorspiegelen niet uit het blok gehaald kunnen worden (zonder andere fysieke aanpassingen). Voor mij was het resultaat +10% vermogen en +15% koppel. Kosten: 395 euries.

Hij gaat er iets zuiniger van rijden (als je hetzelfde rijgedrag houdt), maar ik het het gedaan voor het beetje meer power (die ik goed kan voelen). 395 euro bespaar je ook niet zo snel aan brandstof... daarnaast word je ook geadviseerd om na de tuning op RON98 te gaan rijden.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev