Advertenties


Universele elektrische ramen inbouwen

Gestart door cmonsprenger, 29 januari 2011, 09:38:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cmonsprenger

How to universele elektrische ramen installeren.


We gaan dus universele elektrische ramen installeren, de How To is vrij lang en uitgebreid maar dit heb ik express voor jullie gemaakt zodat het allemaal helemaal duidelijk is. Het lijkt allemaal wat moeilijk en lastiger dan het is, want het valt echt reuze mee. Ik heb het zelf gedaan zonder enige hulp of handleidingen gewoon op basis van kijken hoe het zit en proberen. De gebruikte universele raammechanismes zijn de volgende: http://www.cargoods.nl/shop/elektrische-ramen/728-elektrische-ramen-voor-2-portieren/

Laten we maar beginnen dan:

Trouwens eerst je raam naar beneden draaien en daar laten staan!

Allereerst gaan we de deurpanelen verwijderen. Eerst maak je het volgende kapje los

Deze zit alsvolgt geklikt  de drie pinnetjes zitten in de drie gaatjes geklikt

Gewoon met een beetje trekkracht/schroevendraaien loswrikken, zit niks geschroefd, maar doe het wel met beleid, want je wil natuurlijk dat er niks afbreekt. Tip als je met schroevendraaier gaat proberen, doe even een doek om de schroevendraaier om beschadigingen te voorkomen.
Hierna volgend kapje demonteren, ook met klein beetje trekkracht/schroevendraaier

Deze zit alsvolgt geklikt, 2 kleine klikknopjes, probeer deze los te klikken met hand of schroevendraaier dan, daarna schuin omhoog en hij is los


Hierna de deurhendel losdraaien met en Torx sleutel T30x150

Daarna deurhandvat losmaken met Torx sleutel T20x75


Hierna gaan we de deurbakken losmaken. Dit ligt eraan welke deurbakken je hebt. De standaard zonder elektrische ramen met los kapje over je speaker, of de grotere met elektr ramen schakelaars etc. Voor beiden zal het niet veel verschillen, ik heb het met de elektr ramen schakelaars gedaan deze keer, omdat ik die een keer er eerder al ingezet had. Eerst  4 schroeven van speaker losmaken achter kapje (kapje loswippen met schroevendraaier). Daarna 4 schroeven van deurbak (achter waar de speaker zat) loshalen. Daarna zitten er onder de deurbak nog 3 schroeven waarmee de deurbak alsmede het deurpaneel nog vast aan de deur zitten. Volgende foto heb ik de gaten omcirkeld waar de schroeven dan in zouden zitten


(Wat ik me nog kan herinneren van tijdje geleden is bij de deurbakken zonder elektr ramen schakelaars en losse speakerkap: verwijder eerst de 4 Torx schroeven van de speaker kap, ook is dan meteen je box mee los, box loshalen door connector los te maken. En wat ik me nu nog vaag herinner is dat die deurbak eigenlijk pas nadat je hele deurpaneel eraf is vanaf de andere kant los te halen is, Correct me if i'm wrong. Hierbij zitten dus niet die 3 schroeven in de deurbakken die je deurbakken en deurpaneel nog vast houden. Wel kan zijn dat er miss die 3 schroeven nog los in je deurpaneel zitten, even zelf voor kijken. )

Als laatste moeten we de beruchte slingeraap nog even verwijderen. Dit kan een moeilijk klusje zijn, hier moet je met heel veel kracht even aan trekken en wrikken, uiteindelijk zal ie losschieten met een knal en kracht. Dit kan geen kwaad zolang je maar met beetje beleid doet.

Nu we alle schroeven los hebben, kunnen we het deurpaneel gaan demonteren. Het deurpaneel zit vooral geklikt en gelijmd. Waaraan het deurpaneel vastgeklikt zit zie je op volgende foto omcirkeld

Deurpaneel dus weer met een beetje kracht of schroevendraaier of iets anders van de klikjes afklikken en voorzichtigaan lostrekken. Beste is om eerst rond om even alles los te klikken en dan langzaam naar je toe te halen, voel je vanzelf of ie ergens nog vast zit. Dan zal je waarschijnlijk de lijm voor gedeeltes er mee af trekken, maar dit is niet erg, gewoon zorgen dat je deurpaneel rondom helemaal los is en dan kun je je deurpaneel door beetje op te liften (is nodig voor daar bij je raam) er zo aftillen.
Enige wat nu nog vast zit is je deuropeningshendel persoonlijk vind ik het makkelijkst om die een beetje schuin te doen en door het gat te halen, je deurpaneel is immers los dus die kan je beetje draaien en bewegen. Het kan trouwens geen kwaad de ijzeren staaf die naar je deurhendel loopt uit zijn klikjes te klikken, heel simpel en zonder kracht los te klikken hoor. Zit alsvolgt vast omcirkeld


Als het goed is, heb je nu je deurpaneel los. Hoop dat deze beschrijving duidelijk genoeg was voor de deurpanelen zo met fotos erbij;)

Dan gaan we nu beginnen aan de universele elektrische ramen:

Alsvolgt kwam het pakketje binnen

Hier zat alles bij, complete kabelboom, schakelaars, connectoren, schroefjes rubbertjes opzetstukjes alles. Nu we dus het deurpaneel eraf hebben, kunnen we het volgende rubber ding eraf halen, zat om je pin waar eerst je slingeraap op zat, deze hebben we niet meer nodig


Dan hou je alleen het buisje nog over waar eerst je raamslinger op zat.
Hier moeten we nu een adapter plastic dingetje op zetten die meegeleverd is bij de set. Dit is even zelf kijken welke je nodig hebt. Zo krijg je ze

En zo moet je dus even een beetje proberen welke best past

En neem van mij aan het moet goed strak zitten om de inkeepinkjes anders wil je motortje wel eens daardoor slippen.
Nu hebben we nog een opzetstukje meegeleverd, wat over het eerdere opzetstukje moet komen te zitten. Ik heb hiervoor geloof ik de middelgrote genomen, moet je even kijken wat het beste past. Hier op afbeelding hou ik de langere ernaast zodat je ongeveer wel weet welke je moet pakken :q


Zie hier hoe ze in elkaar zouden moeten zitten

(Het kan zijn dat je even met een vijl het stukje eraf moet vijlen wat er nog aan blijft zitten als je hem af breekt). Hier het complete plaatje hoe ze in elkaar zouden moeten zitten, eigenlijk heel makkelijk allemaal


Nu gaan we eerst nog even uit je deurpaneel de soort honingraad roosters halen, deze zit met 4 schroeven vast, 2 bovenaan in de honingraad rooster zelf en 2 onderaan in je deurpaneel. De 2 onderaan in volgende foto te zien


Nu gaan we het motortje pakken, hieraan zitten in het begin nog niet stukken waarmee je hem vast zet aan je deur. Alsvolgt vastmaken met de meegeleverde schroefjes


Dan zet je het motortje dus op een willekeurige manier aan het deurpaneel vast, even kijken wat bij jou het beste uitkomt met waar je de gaatjes wil gaan boren. Ik heb het alsvolgt vastgemaakt. Ik denk dat de positie van de gaten voor jullie redelijk overeen komt met wat ik heb.


Nu je dit hebt gedaan gaan we het ook daadwerkelijk vastzetten. Doe je motortje zoals op voorgaande foto's en teken de punten af met een schroefje/schroevendraaier/stift waar je de gaatjes wil boren. Pak je boormachien en boren maar!

Nu doe je in de gaatjes een rubbertje met een metalen buisje erin

Ik raad je aan eerst het rubbertje in je desbetreffende gat te duwen, daarna het metalen buisje erin omdat dit makkelijker gaat. Ik heb 2 rubbertjes gedaan om trillen te voorkomen.

Dan gaan we het motortje in de door jou geboorde gaatjes bevestigen mbv de volgende lange goudachtige schroefjes (je kan desnoods ook nog de plaatjes gebruiken, heb ik niet gedaan, is niet echt nodig)


Nu zitten je raammotors erin. Echter moeten we nog even een ring om de witte opzetstukjes klikken, soort van borgring. Niet moeilijk, wel goed te zien op volgende foto hoe die moet.


Nu gaan we kabels leggen, yeah..nou nee juig maar niet te vroeg, is een rotwerk. Allereerst gaan we je accu loshalen en eruit halen. Eerst de plus eraf, daarna de min. Dan draai je de volgende pin helemaal los en haal je hem eruit

Nu kun je je accu eruit halen, doe dit dan maar even :q

Dan kun je achter je accu een rubber afdichting zien zitten met een kabelboom erdoor. Ik heb besloten hier niet in te gaan liggen prikken, maar aan de binnen kant kan je hem zien zitten als je bij je bijrijdersstoel gaat liggen en eronder gaat kijken dan zie je het volgende

Trek eens aan deze kabels en tadaa je trek die rubberafdichting er mee uit, is de bedoeling hoor;)

Dan kunnen je dus door dat gat waar je net die rubberafdichting uittrok Extra verlengde kabels naar je accu leggen, omdat de meegeleverde kabels te kort zijn. Pak dus genoeg lengte zodat je iig vanaf de accu naar je stuur haalt, voor zekerheid doe maar wat langer. Trek daarna vanaf je accu de rubber ring weer terug op zn plek en zo zie je dat je de kabels doorgevoerd hebt. Verbind de min en de plus aan je accu.

Nu gaan we kabels doorvoeren naar je deuren. Doe je deur open en zie tussen je deur een rubberslang lopen, haal de beveiliging eraf, naar bovenschuiven

En trek de rubberslang eraf zodat het als het ware uit elkaar gehaald wordt. Je hebt nu 2 kanten waar we gaten moeten maken, die nog in je carrosserie zit en die aan de rubberslang zit aan je deurpaneel.

Nu moet je de 2 Torx schroefjes die je dan ziet zitten in je carrosserie loshalen (gaat lastig, is moeilijk om bij te komen, wat ik altijd doe is ik pak een bitje zeg maar een een waterpomptang en draai hem zo beetje bij beetje los. Haal dit ding dan naar binnen door het gat en bewonder even wat je nu al bereikt hebt:D. Dan gaan we daar extra gaatjes in maken, pak een soldeerbout en/of boormachine en maak onderaan extra gaten, ik doe meestal beiden, gewoon wat wegsmelten en boren. Er is daar onder namelijk genoeg ruimte, zitten maar standaard paar metalen pinnetjes in. Doe dit ook aan het blokje aan de rubberslang. Ook hier dus extra gaten maken (ook onderaan is handigst he)

Zodra je dit gedaan hebt, trek je de goede kabels (even kijken welke een schakelaar heeft en welke 2 schakelaars. Dit is niet moeilijk even logisch nadenken. Je krijg namelijk als je het binnenkrijg nog losse connectoren binnen (2 verschillende) en daar moet je de draadjes nog even inklikken van de draadbomen die je krijgt. Doe dit als volgt, kijk welke andere kant van de connector erbij hoort en kijk waar welke kleur draad daar zit, klik in jouw deel van de connector dus ook op de zelfde plek die kleur draad. Doe dit voor zowel links als recht. Als je dit gedaan hebt zul je zien dat je een kant hebt waar je 2 van de meegeleverde schakelaars aan kan sluiten andere kant maar 1) Trek dan dus bij bestuurders kan de kabels voor de 1 schakelaar aan passagierszijde door de dingen bij de rubberslang daar weet je nog, waar je gaatjes heb gesmolten/geboord, door beiden heen en dan door de rubberslang heen


Dit is een prutswerk dus raak niet gefrusteerd en neem soms ff een pauze, anders wordt je er gek van o-) Rubberslang kan je ook nog loshalen aan de deurkant, is handig. Dan komen de kabels in je deur uit, zorg dan dat je voorlangs je raam gaat, anders wil je raam nog wel eens je kabels kapot drukken als ie helemaal beneden is.

Zodra deze kabels erdoorheen zijn, pak je het deel wat je zelf gemaakt hebt van die connectoren en klik je die eraan

Dan verbind je de gele en roze draad aan je motortje


Daarna kan je de meegeleverde schakelaars eraan klikken, kan maar op een manier.

Of ervoor kiezen om je originele deurbakken van Renault met schakelaars eraan te bevestigen. Hiervoor moet je wel nog ff iets eraf breken met behulp van een platkopschroevendraaier, alsvolgt: zet de schroevendraaier ertussen en draai een beetje zodat het afbreekt

Ja ik heb een vieze soldeerbout gebruikt:P Even kijken welke kan je af moet breken van de originele schakelaars aan een kant zit namelijk een soort van ronding en gemarkeerde gedeelte afbreken

Klik nu de originele renault schakelaars i.p.v. de standaard meegeleverde


Je houdt 1 pin over van de originele schakelaars, zie groen gemarkeerd. (Ik weet niet waar deze voor is (iemand?) maar hij werkt zonder, dus laat maar haha)

Helemaal in elkaar krijg je dan alsvolgt.


Nu heb je een kant je motor ingebouwd, de kabels door deurrubbersgetrokken, motor verbonden en zou in principe je deurpaneel er weer op kunnen (ik was begonnen met bijrijders kant, raad ik ook zeer aan, is makkelijker. Bestuurders kant kan je minder goed bij)

Nu ga je je dashboard uitelkaar halen, haal je tweeter kapjes los, ff loswippen met schroevendraaier. Daar zie je 2x torx schroefjes, loshalen dus. En dan kan je in je eentje of met 2 man je hele bovendashboard zo los klikken, beetje naar je toe trekken. Haal deze eraf. Nu haal je dus de overige draden van de kabelboom van onder je dashboard naar boven en haal het langs je luchtopeningen naar de bestuurderkant. Nu zal je dus zien dat de lengte van de massa en de plus kabel niet lang genoeg was om tot de accu te halen. Hier heb je dus je eerder getrokken accu kabels voor, verbind deze met de zwarte en rode draad van je meegeleverde kabelboom (tip: soldeer en afdichten met krimpkous/tape)

Nu ga je bij de bestuurders kan met de kabels weer naar beneden richting je pedalen, en vanuit daar ga je weer door je deurrubbers heen zoals voorheen bij bijrijders kant (idem dito) Let op nu ga je het mee maken, hier kan je dus heel moeilijk bij dmv al de kabels die daarhangen, zekeringkast etc. Nu is het een kwestie van zelfde uitvoeren als andere kant, dus door deurrubbers heen, verbinden met motortje en schakelaars en deurpaneel er weer op Y

GEFELICITEERD :grin:! Je hebt als het goed is nu elektrische ramen, het is misschien wel een flinke dag of twee dagen sleutelen en prutsen maar je werk wordt zeker beloont. Je hoeft niet meer in je mooie uitgebouwde auto te gaan zitten slinger, maar je klikt gewoon zowel jouw raam als die van je bijrijder open vanuit wel of niet je originele Renault schakelaars en deurbakken. Zo zou het er uit kunnen/moeten zien

En als volgt moeten werken (echter toen nog niet helemaal goed geinstalleerd, kabels lagen via buiten, komt binnenkort betere video ;))


Veel plezier ermee mensen. Een bedankje zou ik leuk vinden, ik heb het graag gedaan voor jullie, als bedankje voor al jullie FAQ's en steun!  _o_

PS: Als optie kan je zelf nog voor 20euro een module kopen die je aansluit en dan zodra je je auto op slot doet en je hebt je ramen nog open staan, dat die dan automatisch sluiten. Dit heb ik alleen niet gedaan, word dus zelf uitvogelen voor jullie :q

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev