En weer verder met reageren op projecten! Y
@Mark onderwerp remmen Ramon: De blokken zitten verder van de as. Dus ze grijpen weer helemaal op de schijf aan. De vorige schijven waren rond 262mm en dik 22. De nieuwe schijven zijn 280x24. Dus niet alleen groter maar ook dikker. Ik rij er zelf ook mee rond en Christiaan ook.
Mijn fout, ik had de remzadels ff gemist, dan klopt het verhaal uiteraard wel. #gaatffbrilpoetsen
Ik had ze er standaard al opzitten.
Maar heb er nog een schepje bij bovenop gedaan. :P
Ebc ultimax schijven, yellowstuff blokken en goodridge teflon staalomvlochten remslangen. 8)
(http://imageshack.com/i/polhkdKuj)
Bij de eerste x remmen zit je met je snufferd op het stuur. :D
Ziet er imposant uit! Y
Wat kost zo'n upgrade (als ik vragen mag)?
Zal ff m'n mail doorspitten. ;)
De goodridge remslangen had ik voor 106 euro thuis bezorgd. En de ebc schijven en blokken hebben mij 365 euro gekost. Ik vind ze het geld wel waard.
Heb voor m'n vorige baan een paar jaar op de a35 gereden. Dat is continu vol in de ankers, door alle brokkenpiloten en aso leaserijders. Daarnaast weet ik het gaspedaal ook wel te vinden. Ik deed toen ongeveer 35.000 km met een setje remblokken.
Nu met m'n huidige baan ga ik op de fiets. :D en gebruik ik m'n Mégane alleen nog voor plezier ritjes en om naar m'n vriendin te rijden. Dus ik vewacht nu een stuk langer met de remblokjes te kunnen doen.
Alleen de ultimax schijven maken iets een zoemend geluid als ze warm zijn, dit had ik met de ebc grooved schijven die ik hiervoor had niet. (Die bevielen mij ook goed) maar daar stoor ik mij niet aan. !-!
Christian is er ook goed over te spreken.
Heb je ook schijven achter net als op de break?
Nee achter heb ik gewoon trommeltjes.
Voor een schijven conversie heb ik dan ook een andere abs module nodig, was me iets te veel werk.
Ik rij hier nog een half jaartje mee, en dan komt er een Mégane 3 tce180. 8)
Wel een bek tijd/knaken in deze MKI gestoken. Zonde om weg te doen toch?
Tja.... Je kunt niet altijd alles bewaren zeg ik maar.
Begin dat gestuiter ook wel een beetje zat te worden.
Onder de volgende wagen komt dan ook luchtvering.
Heb deze ook al weer een aardig tijdje.
Ja zo is het ook. Heb zelf ook meerdere auto's gehad waarvan ik anno nu zeg; had ik ze maar niet weggedaan maar heb ook geen loods om te stallen. Zit wel stiekem naar een 3e MKI Megane te kijken. Dat moet dan nog wel kunnen ben ik mezelf aan het aanpraten :)
Megane Gt 180 lijkt mij ook een geweldige auto. Het is dat mijn vrouw veel KM moet maken, anders had ik het als daily er bij willen hebben (dan wel de estate).
Hopen dat je de hatch aan een liefhebber kunt verkopen. Anders is het wel jammer van het werk wat je er in hebt zitten. :)
Gaat misschien in onderdelen weg, als ik tegen die tijd in een grotere schuur zit. De BBS velgen hou ik nog 10 jaar, die worden nog meer geld waard. :P dat was ook de reden waarom ik ze kocht. 8)
Citaat van: Ramon87 op 10 september 2018, 12:30:51
Megane Gt 180 lijkt mij ook een geweldige auto. Het is dat mijn vrouw veel KM moet maken, anders had ik het als daily er bij willen hebben (dan wel de estate)
Je zou ook voor een GT DCi 160 kunnen gaan natuurlijk.
Collega had ooit ook zijn Polo GTI in de prak gereden. Zaten ook van die dure BBS velgen onder. Hij kwam er helaas snel achter wat die dingen waard waren, anders had ik ze voor een paar 100 over willen nemen >:D. Helaas.
De Clio moet nog minimaal een jaar of 3 mee en daarna zal het sowieso een late Megane 3 of misschien zelfs een Megane 4 worden 2de hans.
Ik was ook vergeten dat Renault nog grotere diesels in zijn gamma had dan de 1.5 DCI 8)7.
Ik zal nu ongeveer 15.000km per jaar gaan rijden. Dus dan kan een dieseltje er nog niet uit. Had laatst 1 op 13 gereden, had ik al een tijdje niet meer gereden. :D
Helaas alleen niet (standaard) in NL geleverd, die GT diesel.
Ik was ook nog van plan om te gaan Ramon.
Maar had een bruiloft de vorige dag, en was stront verkouden. Dus toch maar niet gedaan.
Volgende keer ben ik denk ik wel weer van de partij. !-!
Aah Jammer.
Ik had toevallig ook een bruiloft, maar ben maar bewust gaan bobben om te voorkomen dat ik zaterdags niets waard was.
Goed bezig Lars !-!
En bij deze is mijn megane 1 hatchback project ten einde gekomen. :shocked:
Heb vandaag een megane 3 hatchback tce180 gekocht. 8)
Zaterdag middag haal ik deze op. dan gaat ze even een paar daagjes m'n schuurtje in, voor een nieuwe distributieriem en een grote beurt.
En daarna gaat m'n oude hatchback het schuurtje in, om alle aangepaste/aftermarket onderdelen te strippen.
En dan gaat die naar de sloop. jammer maar helaas, anders heb ik dat ding nog een half jaar in m'n schuurtje in de weg staan voor ik er vanaf ben. :shocked:
Er zijn weer wat mensen goed bezig. Ik ook wel, maar met de 19 en niet met de Megane.
Is je oude hatch zo op dat die naar de sloop moet Mark? Want als hij nog goed is lijkt het me zeker mogelijk er een liefhebber voor te vinden. Veel plezier met de TCe 180, echt hee wat anders dan een K4M! Y
Bedankt Mark! Veel plezier met de nieuwe Megane.
Wat ben je met de 19 aan het doen Tedo?
Nice heur, allen!
Van mijn kant komt misschien ook nieuws binnenkort... :up:
Momenteel staat de 19 geschorst in de stalling, maar drie weken geleden heb ik er een nieuwe dynamo en multiriem ingezet. En er staan nog wat dingen op de to-do lijst (zo moet nog steeds de stoelverwarming eens werkend gemaakt worden, en diverse andere klusjes). Dat kan nu lekker binnen.
Mooie aanwinst Mark !-!. Ik ben benieuwd naar jouw ontwikkelingen met de TCE.
Wel jammer dat vanwege die hatchback jouw hatchback van de weg zal verdwijnen.
Ik zal het verkoophoekje wel in de gaten houden o-).
Maandag zeer waarschijnlijk een cadeautje ophalen... Wil be announced 8)
F4R? _o_ --
:whistle:
Volgens mij zag ik je blauwe 2.0 hatchback vanavond in Leiden rijden, klopt dat Lars?
Hmm Yorick, het is nu maandag heb je nog iets te melden????
:-)
Ja dat heeft hij. ;)
Citaat van: Tedo op 3 december 2018, 22:40:12
Volgens mij zag ik je blauwe 2.0 hatchback vanavond in Leiden rijden, klopt dat Lars?
nou niet dat ik weet, anders heeft iemand iets uit te leggen :P
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 3 december 2018, 22:45:34
Hmm Yorick, het is nu maandag heb je nog iets te melden????
:-)
:coffee: :dunno: :sturen:
Nieuw project wordt geopend, gisteren een F4R coupe uit 2002 opgehaald uit Goes. De kilometerstand klopte niet met de advertentie (zit rond de 290k denk ik), maar daar werd de prijs ook naar. Ik rijd bijna niets dus dat moet vast goed komen. Binnenkort alles maar checken en kijken wat nodig is. Hij heeft verse APK waar ik bij was.
(https://myalbum.com/photo/Ngjhdr9WlqTc/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/sEU8zK3uvy74/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/IWtLbP3X9Qpm/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/D8zIF2wbMelY/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/Sd9BV9KBkx6W/360.jpg)
Keep u posted! Ik hoor er nu echt weer bij. :q
Leuk ding, ik heb die ide wielen altijd mooi gevonden.
Citaat van: Yorick op 4 december 2018, 11:13:08
(....) maar daar werd de prijs ook naar.(....)
Zeker van een 'Zeeuws Meisje' gekocht: "Geen Cent Teveel" :D ;)
Haha, het was zeker geen Zeeuws meisje. Maar heel vrolijk werd ik daar niet van. Maargoed, kijken naar de mogelijkheden!
Terugweg was direct drie uur rijden dus dat was fijn. Rechtsvoor een tokkeltje/rateltje en in de deur bonkt er iets. Multiriem moet sws en de motorsteun denk ik ook want de pook schokt.
@Mark, ja vind ze ook prima. Ff goed schoonmaken.
Citaat van: larsdijkstra op 4 december 2018, 10:17:23
nou niet dat ik weet, anders heeft iemand iets uit te leggen :P
Precies dezelfde velgen (niet standaard volgens mij) en ook blauw 432. Ir Driessenstraat.
Derde letter in het kenteken was een D.
Maar dan is er een look-alike.
@Yorick; welcome back! Is dat het blok dat later ook in de Megane II zat? Zo ja, dan heb je een ijzersterke motor (niet zo zeer qua pk's maar qua betrouwbaarheid).
Thanks Tedo! Jep, het is de F4R die is doorontwikkeld in de Megane II en III wat ik begreep.
Van f4r verschillende gezien met gebroken klepveren :x
Maarja wle fijn motortje.
F4R en F4Rt zijn tot nu toe de meest betrouwbare blokken geweest die ik in een Renault heb (gehad).
Maar alles kan stuk natuurljk, zeker als je er niet goed mee om weet te gaan.
Ik denk dat je veel vaker K4M's met storingen en defecten tegen komt, Mark? Om maar te zwijgen van al die downsize-motortjes.
K4m niet meer problemen dan f4r eigenlijk. Bobines en nokkenasverstellers hierbij.
Ja tegenwoordig die motoren met kettingen is het er niet beter van geworden.
Is de motor te checken op dat soort zaken? Klepveren, nokkenasversteller. Of gaat het gewoon een keer kapot?
Reserve bobine ligt in de kofferbak bij mij !-!
Als die nu goed loopt zonder dieselend geluid, is die goed.
Heb ik nog niet defect gehad bij een K4M trouwens maar wel bij een F3R. Bij de 2002 Megane met K4M heb ik de kap die op de motor is geklikt er af gehaald na aankoop ivm warm worden / levensduur bobines
Een F4R met stationair dieselgeluid een keer laten staan. Als de olievuldop er af werd gedraaid sloeg de motor bijna af. Begrijp dat eea op te lossen is maar er mankeerde nog meer aan de auto
gaaf ding Yorick! veel plezier met aanpakken
@Yorick, https://link.marktplaats.nl/m1206860767 !-! Y
_o_ Y :grin:
(https://i925.photobucket.com/albums/ad100/Fubar1944/20180515_080636_optimized_zpsi0b6g8et.jpg) (https://s925.photobucket.com/user/Fubar1944/media/20180515_080636_optimized_zpsi0b6g8et.jpg.html)
Ziet er weer mooi glimmend uit Mark! Waar was jij je auto mee, dat er zo'n witte waas op ontstaat?
Yorick, veel geluk met je F4R coupe. 3 ton is toch wel wat anders dan 172 duizend.
Maar zoals gezegd: beresterk dat blok (met juist en tijdig onderhoud).
Op de tuinslang of hogedrukreiniger kan je zo n foamgun zetten. Is een bekertje die je vult met shampoo.
De ene shampoo blijft alleen langer zitten dan de andere. Beetje kwaliteit shampoo is wel fijn hiervoor.
Ik heb er ook 1, van karcher voor op de hogedrukreiniger.
Op het werk hebben we dat ook, handig, sopt beter en minder snel kans op krassen omdat je minder snel "droog" staat te wrijven op de auto met een spons of borstel, net wat je gebruikt.
Ook maar eens zo'n ding aanschaffen dus! Y
Luchtfilterslang besteld, Marcel! Thanks.
Het onderhoud lijkt goed, Tedo. Komende tijd me op focussen!
mooi bezig Mark! zal hem vast wel een keer zien _o_
veel plezier met de Coupe Yorick, mooi ding!
Thanks heren :)
Helaas is m'n lak niet echt in een goede staat. l- alle kleinere krasjes heb ik er wel uit gekregen, maar er zitten nog aardig wat krassen en steenslag plekjes op over de hele auto. Dus volgend jaar maar eens een rs bumper kit pas maken :P en de hele auto overspuiten. 8)7 :shocked:
De steenslag plekjes vielen me bij de aankoop niet eens op, want er zaten overal krasjes.
Maargoed de prijs was er dan ook naar. :grin: :P denk niet dat ze er meer als 300 euro winst op hebben gemaakt.
@Tedo ik heb een foam lans van monello voor op de karcher.
Dat gebruik je voor het wassen, om alle deeltjes/vuil mee los te weken.
Dit gebruik je als eerste stap, voor het wassen. dan goed afspuiten en dan kan het wassen beginnen.
Je kan het natuurlijk ook nog een 2e x inspuiten om daarmee te wassen. !-!
@ Yorick: Leuke project auto. Ik ben benieuw naar je progressie.
Eindelijk voor elkaar Ramon !-!
Maandag m'n h&r verlagingsveren ophalen. :grin:
Binnenkort maar is ff eronder drukken. :)
Mooie achterspoiler Jonas. Wordt deze nog in kleur gespoten?
Daar bestaan nog twijfels over. :q Ik vind het wel iets hebben op deze manier, het past ook wat in de Monaco GP stijl. Als ik de spoiler in het wit spuit, zou ik wel m'n dak zwart wrappen. Maar da's misschien iets voor volgende zomer.
Wel wil ik nog de rode RS gordels erin hebben en misschien ook de Trophy stickers op de zijkant, met opschrift "Monaco GP" ipv "Trophy-R".
Pakketjes incoming... :play:
Op naar volgende week zaterdag!
Morgen gaat het gebeuren! Flinke klus/sleuteldag @ Markelo.
06:15u in de auto richting Mark Y Igor, Andre en Willem joinen ook. :grin:
Veel plezier in Markelo!
Ah de winterbanden gaan eronder? :-)
Nee groooooot onderhoud. :D
DB riem en waterpomp, 2 aandrijf assen, remmen achter, een veerpoot en de rest
Z'n megane wordt morgen een stukje nieuwer zeg maar. :D
Lekker hoor, succes allemaal, maar dat zal vast goed komen!
Leuke upgrade weer Felix! Y
@Juul, lastig te zien op de foto's waar het vandaan zou kunnen komen. Ik heb in ieder geval de indruk dat het van boven komt.
Wat je zou kunnen doen is het inlaatspruitstuk verwijderen en kijken of er wat olie bij het klepdeksel lekt. Dat wil bij de 1.6 nog wel eens voor komen, mischien heeft de 2.0 daar ook last van?
Je kan dan ook meteen zien of het via de achterzijde naar beneden gaat. Je hebt daar wel het uitlaatspruitstuk zitten.
Probeer anders eens te kijken of er iets lekt bij de koppakking aan de achterzijde onder het uitlaatspruitstuk.
Mocht het niet van boven komen dan zou ik ook de pakking van het carter even checken. Maar ik kan niet goed zien op de foto waar die zit.
Als alles onder zit, kun je het beste gewoon alles goed schoon maken. En vervolgens een paar km gaan rijden. ;)
Dan zijn de eerste olie sporen makkelijk te vinden.
van de week ga ik eerst alles is schoonmaken en de steun vervangen.
De olie zit voornamelijk aan de rechterkant.
Daarna ga ik al jullie tips af en is zien of we het kunnen vinden.
Is wel wat lastig aangezien ik het op straat moet doen l-
Hopelijk geen al te dure reparatie want de geldboom is wel ff opgedroogd na een verbouwing.
Leuk idee met die RS achterbumper, Mark.
Hier (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/renault-megane-3-stossstange-stossfaenger-hinten-original/1054281907-223-2035) een donor van een HB.
Liep al met dit idee voordat ik m'n hatch gekocht had 8)7 koste alleen ff wat tijd voordat ik een rs bumper kon bemachtigen. Heb inmiddels al een donorbumper gevonden, niet zo heel ver uit de buurt !-! Zaterdag ophalen als ze die nog hebben.
gave upgrade Mark, ben heel benieuwd :q !-! _o_
Goed bezig Mark! Hebben die bumpers exacte dezelfde vorm?
Ja bijna exact de zelfde vorm op de plekken waar ik ze door heb geslepen !-!
Je gaat voortvarend Mark!
Mark is gek op achterbumperts! 8)7 :D Y
thanks :)
Klopt Marcel, een mooi achterwerk kan ik wel waarderen :P :D
Yorick, ik kan niet in jouw topic reageren.
Toen ik het verhaal las, spookte al een keer het differentieel van de bak door mijn hoofd.
Als de assen goed zijn, en er verder nergens geen speling op zit, kan dit best kloppen.
Als de chef werkplaats die diagnose heeft gesteld, mag ik aannemen dat het klopt.
Bak wisselen is niet zo spannend, alleen best wat schroef werk en wat zwaarder werk om te doen.
Mark heeft zn velgen mooie gespoten! en bedankt maar weer he _o_ !-!
Graag gedaan Lars ;)
Leuk project maar weer Mark !-!. Ik ben benieuwd naar het eind resultaat. Als dit slaagt ga je dan ook nog iets doen met de voorbumper? RS Style?
Misschien dat ik over een paar jaar nog een aan de gang ga met een rs pakket pasmaken. Voorlopig ben ik op zoek naar een coupe ph2 neusje met deze bumper.
(http://imageshack.com/i/pol9hgXvj)
Ik heb ook een f1 editie onderlip van een nieuwe trafic gescoord, dus nog ff kijken wat ik daarmee ga doen.
Mark,
Ideale Renault Megane om over snelwegen te rijden die strak en egaal zijn.
Maar binnenwegen met verkeersdrempels; OEI, OEI.
Ik denk dat het problemen geeft.
In ieder geval vind ik het mooi en stoer.
Knap stukje werk.
Henk.
EDIT: Henk: de spatiebalk op je keyboard blijft hangen.
Verlaagd rijden is ff aanpassen, maar kan gewoon prima, geen haast hebben is wel handig in woonwijken met veel drempels, maar goed daar hoor je toch geen haast te hebben...
@mark, een f1 lip van een New traffic? Hoe ziet die er uit?????
Gewoon even zoeken op Trafic F1 edition.
(https://media2.autokopen.nl/afbeeldingen/renault-trafic-formula-edition-275045-1024.jpg)
Zo'n lip ja. !-!
@henk die van mij is niet zo laag als op die foto.
Heb die van mij 4cm verlaagd, gaat wel goed. Alleen de grote hoge drempels schraap ik een klein beetje.
Mooie lip! Maar voor de Clio net ff te breed denk ik :-)
Een Espace of Laguna lip moet je ook inkorten. _o_
Is voor de megane ook te breed :D
En het is van een composiet gemaakt dus niet flexibel.
Met de fase 2 bumper is kijken hoe het gaat staan.
Dan zal ik alleen het vleugeltje gaan gebruiken, en dan een plastic lip er omheen maken.
Citaat van: Tedo op 14 april 2019, 10:33:48
Een Espace of Laguna lip moet je ook inkorten. _o_
Dat betwijfel ik, cupra hoeft iig niet ingekort te worden in de breedste, en die past ook onder een Meg1, net als een espace of Laguna lip
Als je een Espace lip goed strak op een megane ph2 bumper monteerd moet er aan elke kant ongeveer 3 cm af.
Voor een 19 idem. Y
Clio I is nog wat korter denk ik, dus zal wellicht nog iets meer af moeten.
@mark, wat een dikke kont krijgt ie zo!!!
Wil je voor mij eens meten hoe lang de onderkant van de diffuser is, want een Meg 3 is volgens mij een klap breder dan mijn Clio :-)
Echt he... _o_
Topwerk Mark! _o_ Y
Thanks :)
Zal vanavond is ff opmeten Michiel ;)
Graag, gaat wel een hele uitdaging worden BTW, zie net dat bij mijn clio de kenteken plaat in de bumper zit.... :-)
De diffuser is 108 cm lang en 18 cm hoog ;)
Dank je wel, ga het morgen ff bekijken bij de clio
Je onderhoud je F7R echt goed, Ramon! Ziet er supermooi uit allemaal. Die van mij ook een keer doen als ie klaar is? :9
Goed bezig!
Inderdaad, mooi werk Ramon!
En Yorick ook mooi werk. Wel even een tegenvaller maar wordt vast opgelost. En een mooie sleutelplek _o_
Dank je voor de complimenten. Ik ben ook super trots op de staat waarin mijn coupé verkeerd. Ik zeg ook steeds vaker dat het een auto is van 23 jaar inmiddels. Al wil ik graag zien dat ik de probleemplekken aan ga pakken onder de auto, maar dan heb ik echt meer ruimte nodig.
@ Yorick: Ik kan je sowieso tips en trucs geven, ach en wie weet als ik nog te veel tijd over heb :D.
Ook fijn dat je verder bent met de versnellingsbak. Hopen dat je het snel weer in elkaar hebt zitten.
@ Lars: Heb jij nog updates betreft jou 2.0 16v? Dat is echt een unieke auto. Vorige jaar een keer op zitten speuren en toen kwam ik er nog 2 tegen met een APK :q.
!-!
@Ramon: heb wat aangevuld op mijn projectpagina _o_
@ Lars: Updates !-! ;)
@ Yorick: Het zit niet mee. Ik hoop dat je het probleem gauw vind en kunt oplossen.
@ Lars: Ziet er goed uit !-!
Lekker bezig Ramon !-!
De greenstuff remblokken schijnen heel snel te slijten.
Heb zelf 2 setjes yellowstuff remblokken versleten op m'n vorige megane. Die zou ik er zo weer onder zetten. !-!
Dank je Mark.
Bedankt voor de info over de greenstuf.
Kameraad heeft ook ervaringen met de yellowstuf blokken, maar hij gaat er ook regelmatig mee naar het circuit. Hij merkte vooral dat de remmen een beetje op temperatuur moesten komen, voordat de remmen optimaal werkten. De greenstuf zou dan net iets meer moeten zijn als standaard, maar geen ervaringen mee verder.
Inmiddels ook al de benodigde kilometers gemaakt vandaag (nog even een ritje gemaakt, voordat het de komende dagen niet meer uit te houden is in mijn auto) en de schijven en blokken houden zich goed. Dus dit setje blijft er denk ik voorlopig op zitten.
De beschadigingen zijn ook goed bijgetrokken en de schijven zijn mooi schoon nu.
Met mijn pa ook even afgestemd hoe we de APK willen aanvliegen. We willen het moment combineren met het afstellen van de remmen. We zullen zien.
Als iemand voor de eerste x met m'n vorige megane reed, dan zat die bijna met z'n snufferd op het stuur. Dat zegt genoeg lijkt me :D had ook goodridge teflon staalomvlochten remslangen trouwens.
Goed bezig met de remmen Ramon!
Ik zou persoonlijk de ebc zooi er niet opzetten, ok remt best prima hoor, maar erg prijzig. We hebben op de Clio van Mike brembo schijven gezet (gegroefd en geboord) met ferodo blokken (weet zo ff niet uit mijn hoofd welke types) dit houd in dat ie van standaard best prima remmen geswitched is naar top remmen, en nog goedkoper dan de ebc variant! Dit komt te zijner tijd ook onder mijn Clio. Voordeel van deze set up is dat je het ook niet warm hoeft te remmen :-), het doet meteen wat het moet doen
Zelfs de standaard remmen (280mm) remmen super als de schijven en blokken nieuw zijn. Ik gebruik dit systeem in mijn 1200 kg zware 19 cabrio.
De remmen zijn al veel feller als standaard, zeker wanneer ik het vergelijk met onze Clio :q.
Betere schijven en blokken blijven zeker een optie, maar ik wil wel een goede balans houden :P.
Ik kan denk ik ook nog een hoop winnen met banden. Ik heb nu de Dunlop Sport Blueresponse onder liggen (had ik destijds nog voor mijn oude auto gekocht en met de roadtrip had ik een enkele keer onderstuur o-) ).
En ik wil voor de camber een tikje aanpassen. Ik hoop dat te kunnen met de "magic camber bolds van Monroe. Iemand hier ervaringen mee.
Anders moet ik camber platen zien te vinden. Geen idee of die onder de standaard veren van de 16v te monteren zijn?
Ik wil het vooral omdat mijn banden meer aan de buitenste rand slijten. Waarschijnlijk, omdat ik rotondes graag in de derde versnelling pak :q.
Ik rij met een F7R blok en met Bilstein B6 schokbrekers (voor). Dan heb je meteen al -1,5 graad camber. Dit luistert wel nauw. Ik heb een tijd gereden met links -1,5 en rechts -1,65 en de stabiliteit was niet zo best op hoge snelheden. Nu is alles bij Steverink in Apeldoorn afgesteld en gaat het prima. Links en rechts is nu -1,5 graad/ Op zich heb ik geen last van extreme banden slijtage aan de binnenzijde. Achter heb ik niets veranderd. De auto kan inderdaad met negatief camber harder de bocht door.
Ik had van die exentrische powerflex bussen in de draagarmen geperst. Die zijn lastig af te stellen en duur.
Maar dat was in combinatie met maximaal verlaagd niet zo'n goeie combi, de linker as was uit de bak gelopen, omdat die dan net te kort is. :shocked:
Mijn auto is niet verlaagd en er is nog geen as in de prak gelopen. Ik rij al 70 000km met negatief camber.
Op standaard hoogte zal het ook wel goed gaan.
Mijn assen stonden schuin omhoog ipv schuin omlaag op standaard hoogte. :D
Is een uitlijn-check geen optie?
Vwb. het Mégane 3 hb tce180 project; prachtige bumper zo, ben benieuwd hoe dat smoelt als hij klaar is!
Dankje :)
Mooi klusje waar je auto stukken mooier is uitgekomen Ramon! Mag ik vragen wat het heeft gekost? De mijne zit er ook redelijk onder waar ik wat mee wil. Zo'n spotrepaider klinkt goed!
@Ramon, netjes die spotreparaties!
Ik snap alleen niet wat je bedoelt met je achterlichtenmodificatie?
Dat het hele rondje gaat branden ipv een half rondje wat standaard is. ;)
@ Yorick: Dank je. Ik heb het laten doen bij 'Bosman Micro Reparaties' in Ruurlo. Geen fancy advertising, maar ouderwets mond op mond reclame. We zijn uitgekomen op 500. Roest deel wegwerken zat ongv. op 225 a 250 (spuitwerk, waarbij hij de kleur van de lak ook scant wordt en niet zomaar van een kleurcode uit gegaan wordt) en de rest was voor uitdeukwerk en polijst werk. Ik vond dat ik er goed van af gekomen ben. Uiteraard kan er nog meer gedaan worden, maar dit was voor mij de prioriteit.
@ i2paq: zoals Yorick aangeeft is het ronde gedeelte normaliter, alleen reflector en zit de achterlicht / remlicht in de onderste helft onder de achteruitrijlicht.
Ik denk dat Renault het al heel mooi had kunnen maken door er in (wat nu de reflector is) cirkel 2 of 3 groeilampen te plaatsen en een reflector maken van wat eigenlijk nu de achterlicht is. Ook met alle aftermarket units is dit idee nooit gerealiseerd. Wie weet. Indien zal ik er uiteraard verslag van doen ;)
Citaat van: Yorick op 10 juli 2019, 11:15:18
Dat het hele rondje gaat branden ipv een half rondje wat standaard is. ;)
Ah, Duidelijk!
@Ramon87, leuk!
Mooi gevonden en gedaan Mark! Het lijkt zo een beetje op een Laguna. _o_
Ik denk wel dat lampen met zwarte binnenzijdes nog beter staan.
Ja vond ik ook al haha :grin:
Ik moet nog op een paar onderdeeltjes uit Amerika wachten, ondertussen het binnenwerk nog ff zwart spuiten. !-!
@Ramon F7R: Ik zou de roestplekken op de chassisbalken (laatste foto) bij het achterwiel eerst in de grondverf zetten. Tectiel direct op staal werkt niet. Het vocht trekt er door heen en de boel gaat roesten, maar je ziet het niet.
@ Jacques: Is er grondverf wat je zou adviseren. Hoe heb jij het aangepast met een eventuele roeststopper / omvormer?
Ik krijg wel maar 1 kans om het goed te doen en wil zeker voorkomen dat roest zich verder uitbreid !-!
Pfff Ramon, bizar goed bezig zeg. Je F7R blijft nog jaren rijden, dat heb ik al wel door. Keep it up! _o_
@Ramon. Ik gebruik roestomvormer heel zelden. Meestal zet ik het in de Zinkprimer. Dat gebruik ik ook na laswerk. Het is geschikt tot ca 350 graden. Anders kan je ook gewoon een spuitbus primer bij de Action halen, maar dat heeft niet de roestbeschermende werking tgv. de toevoeging van Aluminium en of Zink maar doet verder wel zijn werk. Uiteraar zoveel mogelijk roest wegschuren.
De bodem van mijn R19 staat helemaal in de Zinkprimer en zonder tectiel.
Jacues. Bedankt voor je input. Ik ga er induiken en misschien dat ik inderdaad met Zinkprimer aan de slag ga (kan nu nog).
Goed bezig Ramon !-!
Leuke klus ramon. Alleen die bokjes en die krik......
Koop alsjeblieft een grotere krik als je vaker klust, is sterker en minder wiebelbaar. En met een grotere pad.
Met een grotere pad met je meer steun, en zak je minder snel door een wat rottere dorpel. Een grotere krik kiepert minder snel om.
Plus die gaat nog een stuk hoger, wat makkelijker werkt als je onder de auto moet zijn en je hebt thuis net als ik geen brug. Uiteraard bokjes eronder, maar dat werkt veel sneller met omhoog zetten. Vaak ook als die op bokjes staat en je wilt de motor omhoog krikken voor distributie of een cilinderkoprevisie, dan haalt dat kleine krikje de carterpan niet eens, laat staan omhoog zetten.
Tevens die bokjes zijn zo dun. Die vallen sneller om als de auto wat schud. Of schuin staat tijdens op krikken.
Als je de auto opkrikt om hem op bokjes te zetten, gaat ie toch schijn, op de bokjes die er dan al wel onder staan, die hebben vaak de neiging iets te schuiven of te kantelen.
Vooral met die smalle lichte bokjes, en die opvouw dingen vind ik helemaal eng.
Doe er mee wat je wilt. Maar ik zou ff investeren in een krik. Bv een omega 2.25 a 2.5 ton krik kost je 125 a 150 euro. Vaak zijn er aanbiedingen met die dingen. En zware bokken is ook tientjes werk via marktplaats.
Auto op je laten vallen kost je meer aan zorgkosten en ellende de rest van je leven.
Tekst wat uitgebreid nu ff op de laptop.
Vaak staat erbij dat er bepaald aantal ton erop mag. Die puntbelasting is leuk.
Maar het gaat gauw fout door instabiliteit namelijk, wiebelen en omkieperen dan.
@ Iedereen: Bedankt voor de motivatie. Bij dit soort klussen altijd fijn.
@ Mark29: Jou opmerking staat genoteerd. De krik is inderdaad niet gemaakt voor dit soort klussen. Het voelde ook zeker niet fijn om de auto zo hoog op te krikken (de auto trekt inderdaad naar de krik toe). Al wel een keer een aangepaste grotere pad gemaakt, maar dat maakt niet het verschil voor dit soort klussen.
Ook de bokjes zijn inderdaad ook niet het meest geschikte exemplaren. Ik heb ze ook dubbel uitgevoerd, voor mijn eigen veiligheid.
Ik maak de achterkant af en dan moet de auto weer op de wielen gezet worden zodat we thuis met de schuur aan de slag kunnen. De auto zal in het verf proces niet bewegen. Mijn pa stelde van de week ook voor om de auto voorzichtig met zijn 2en te laten zakken.
Gezien ik hierna nog lang niet klaar ben, zal ik eens gaan rondzoeken en hoop ik dat ik de maatstaven ophoog kan schroeven bij de volgende fase ;).
Heel goed plan.
Zo klein krikje is soms handig voor kleine klusjes of als hulpje erbij.
Denk voor ongeveer 200 euro als je goed zoekt kan je degelijk spul hebben. Goeie krik en 4 stevige hoge steunen
@ Mark: De koplampen zien er goed uit. Zijn dat soort koplampen nog redelijk uit elkaar te krijgen? Zijn ze gekit of gevulkaniseerd?
Deze koplampen zijn met butyl gekit, als je dit warm stookt trek je ze zo uit elkaar. !-! Het is niet echt een soort kit, het blijft plakkerig.
Stoer die dubbele koplampen, Mark! Zijn ze ook elektrisch verstelbaar?
Hoogte verstelling is gewoon elektrisch. Het werkt gewoon allemaal als origineel, want het waren ook originele koplampen.
Vandaag de koplampen nog eens 3x losgehaald. 8)7
Het kapje van de grootlicht lens kwam tegen de behuizing aan als de hoogteverstelling omlaag gaat. Dus losgehaald, bij geslepen, weer dicht, weer los en nog meer bij slijpen. Enzovoort :D
Ik zie een prachtige mooie krik en assteunen en gloednieuw ook nog. Heel goede investering, ga je plezier van hebben.
Vooral de krik, werkt sneller en gaat hoger.
Coupe knapt behoorlijk op zo na die renovatie.
Als die uitlaat maar net tegen die stang aantikt, kan misschien schelen als je de uitlaat niet mooier verhangt kan krijgen, om die pijp die rond is, iets platter te knijpen, zodat die wat ovaler word, en zo kan je dat soms net wat speling geven die het nodig kan hebben.
We verwachten dat als we de middendemper een fractie verdraaien en voorzien van nieuwe rubbers, dat we er zijn.
Middendemper en cat wil ik sowieso weg hebben, wanneer ik met tectyleren verder ga. Dus moet los 8)7
Mocht dat de boel niet oplossen gaan we creatief worden ;)
Weet niet of het aan mij ligt, maar ik zie bij onder andere mark de foto's niet in de project pagina's.
Ik zie alle foto's in de (recente) topics gewoon. !-!
ik zie er een paar en de rest niet.
Alleen een zwart vierkantje met kruisje 8)7
Goed bezig MarcN!
Dik die Nervasport velgen Yorick! Blijven voor mij een van de mooiste OEM velgen.
Precies dat, Tedo. Supermooie velgen, helemaal onder een Mégane 1.
Onder een II nog mooier (want daar horen ze onder, ik heb bij elkaar wel vier setjes gehad, denk ik). Gelukkig is de trend ze onder oude VW's te zetten inmiddels voorbij.
@Ramon De ECU krijgt een signaal uit de UCH en daarmee wordt die ontgrendeld. Ik heb wat ander leesvoer voor je http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=14775.0;topicseen Zelf zie ik niet veel mogelijkheden in het opvoeren van de F7R megane motor zonder veel te veranderen. Ik heb het echt allemaal geprobeerd. 3 verschillende uitlaatspruitstukken heel veel verschillende dempers, met /zonder kat, race kat. Wat wel werkte is: de ontsteking verstelling, die bij Christiaan is uitgevoerd. Zelf vind ik 149pk een heel mooi getal.
@ Jacques: Bedankt voor je reactie UCH was het gene wat ik zocht. Ik duik nog even verder in de materie. Ik heb ook geen hoge verwachtingen betreft het opvoeren met alleen het ECU verhaal. Maar het is wel punt 1 als ik überhaupt meer wil. We zullen zien.
Als je meer vermogen wilt hebben zonder dat de auto heel piekerig wordt is een middelgrote turbo eigenlijk de enige oplossing. Ik heb o.a. met de auto van Roald meegereden (gebouwd door Ronald) met een F7R blok. https://www.youtube.com/watch?v=k1CZdQVpNNA
@mark, volgens mij kan je je stuurwielbediening werkend krijgen met deze connects2 adapter
(https://connects2.com/ProductImages/prodview/CTSRN006.2.jpg)
https://connects2.com/Product/ProductItem/CTSRN006.2
in combinatie met
(https://connects2.com/ProductImages/prodview/CTMULTILEAD.2.jpg)
https://connects2.com/Product/ProductItem/CTMULTILEAD.2
Je android radio zou ergens twee aansluitingen voor Key 1 en Key 2 moeten hebben.
Overigens vind ik het wel raar dat hij die informatie niet gewoon van de CAN bus leest. Dat doet dat connects2 apparaatje tenslotte ook. Misschien moet je bij de can bus instellingen van de radio nog wat goedzetten?
Ja de radio zou het gewoon via de canbus moeten op pakken. Maar het is mij ook nog niet gelukt om een android update uit te voeren. Kan wel op check voor updates klikken, maar dan gebeurt er verder niks. Zelfde geld voor de functie Keys toewijzen voor de stuurwielbediening. Normaal krijg je dan een schermpje ervoor met alle functies. En dan kun je per functie een knop toewijzen. Maar krijg de knoppen niet te zien op dat schermpje.
Heb je een PX5 unit?
Graag gedaan Lars !-!
@felix zal is ff kijken wat voor unit ik heb.
Had met de clip gezien dat ik ook een storing krijg als ik de radio niet op de voeding uit de originele radiostekker gebruik.
Kan nog ff proberen om het daarop aan te sluiten.
@mark. Waar ga je dat stuk buis plaatsen?
Ik heb ook bestudeerd waar je het beste die aftakking kan maken voor de BOV. Mij leek het juist een goed idee om op de bestaande intercooler buis een buisje of adapter te lassen voor de BOV.
De Megane RS heeft trouwens af-fabriek al een aftakking vanaf de buis tussen de intercooler en de gasklep. Deze gaat normaal ook naar een soort ventiel, die kan je dus vervangen door eentje van bijvoorbeeld Forge ofzo. De GT heeft deze aftakking (helaas) niet.
Op Aliexpress zijn trouwens plaatjes te koop om de plek van de standaard klep op de TD04 turbo af te dichten.
https://nl.aliexpress.com/item/32952556384.html
Ik heb een properfekt bov gekocht voor een megane rs, hier zat eigenlijk alles wel bij wat je nodig hebt. Ook het afblok plaatje.
Het stukje buis komt links onderin, tussen de turbo en de intercooler. Wou eerst een fitting aan de pijp boven op de motor lassen. Maar die is van alu, dus dat werkt niet met m'n lasapparaat.
@mark: je bent weer mooi bezig geweest _o_ !-!
Dankje :)
@Mark. Netjes opgelost, welke diameter heb je gebruikt voor die buis? Ik ben van plan hetzelfde te doen :)
Ik heb 60mm buiten diameter gebruikt, gaat er echt goed strak overheen. !-! Dikker kun je denk ik niet gebruiken.
Hij klinkt wel lekker zo !-!
dankje :)
@Mark ik ben benieuwd wat je met de achterlichten gaat doen, ik "volg" de laatste tijd ook een gast op youtube die veel autoverlichting verbouwd, erg leuke ideeën heeft die.
Ik ben van plan om eventueel wat met custom verlichting te gaan doen, af en toe s'avonds in m'n schuurtje. Dus dit wordt m'n visitekaartje, dus ik ga flink uitpakken. Meer verklap ik nog niet. ;)
Ben benieuwd Mark Y
#metoo. 😜
https://youtu.be/pBS1j3kXZ34
Deze gast bedoel ik, misschien ken je deze al
Deze kerel heeft ook wat leuke projecten bij een Megane 2 en 3 Coupe gedaan :)
https://www.youtube.com/watch?v=Kwg59sc3qmQ
@The Wackyracers Een vraag: Waarom neem geen Megane met een F7R of F4R blok?
Leuk verhaal ik ga hem volgen, hopen dat het virus rap opgelost word want nu kan en mag er bar weinig ( nog even buiten het menselijke leed om)
Idd leuk project !-! Lijkt mij ook wel leuk om te doen.
Zit alleen met ruimte in m'n schuur :D want de racewagen van m'n maat staat er ook al in.
Citaat van: Jacques op 13 maart 2020, 00:27:14
@The Wackyracers Een vraag: Waarom neem geen Megane met een F7R of F4R blok?
Heey, ja goeie vraag, maar ons budget en de gedachte van de junkyard race is om zo goedkoop mogelijk te racen. Op moment van zoeken hebben we geen goede 2.0 liter kunnen vinden, en met een 1.6 kan je ook al veel lol hebben!
Jammer genoeg vandaag te horen gekregen dat de race is afgelast :( we mogen pas weer 6 november racen. Hopelijk kunnen we wel een trackday mee pakken dit jaar!
@mark, ben toch benieuwd wat voor race monster er nog bij je in de schuur staat 😁
Ik huur de schuur samen met m'n kameraad, hij heeft een 106 als trackday auto. Het was een 1.4, maar we hebben er een 1.6 in gelepeld. Ook met rolkooi alles er in. Wel leuk speelgoed !-! Maar zie dat ding nog niet 6 uur lang op een circuit rond knallen. :D
Ik denk zelfs dat een 106 nog meer lol geeft op een circuit dan een Megane, morgen ga ik na mn werk de remmen af maken. Door tijd gebrek vandeweek alleen nog geen tijd gehad om remvloeistof te vervangen en gelijk alles te ontluchten. En ff stiekem rondje door de straat maken.
Je zult nog versteld staan wat zo'n hatchback kan als die op een schroefset staat. Y Ik reed er gewoon dikke porches uit in de bochten met m'n vorige megane hatchback. Maximaal verlaagd op een vmaxx schroefset.
Zie m'n oude project pagina
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=19142.0
Die megane ziet er echt wel strak uit! Vandaag hebben we remvloeistof vervangen, peace of cake. Jammer genoeg mogen schroefsetjes niet bij de JYR, misschien van de zomer eens naar de rubber bussen kijken, rijd die ook wat strakker.
We hebben nu zat tijd tot 6 november :shocked:
Die zag er strak uit :D deze ligt nu bovenop een Peugeot op de sloop. :shocked: helaas, had de versnellingsbak gesloopt tijdens het terug plaatsen van het standaard vliegwiel en koppeling. Alleen versnellingen 1,3 en 5 deden het nog :D
Misschien is dikkere olie in de schokbrekers een optie?
@ramon, gefeliciteerd met toekomstige kleine, en succes met de puntjes op de i zetten met de megane
Gefeliciteerd! Zet maar een kruis door de hele agenda. Straks nergens geen tijd meer voor.
@mark29, welke agenda? Van de meeste mensen is de agenda voorlopig zo wie zo leeg.
@Felix, lekker bezig 👍
@Felix: mooie auto en plannen! Succes
Lekker bezig Felix !-!
Dank je wel :). Ik wil inderdaad zien dat ik wat dingetjes afrond voordat de kleine er is :D 8)7. Gaat goed komen !-!
Dat wordt door sleutelen aan de Bonneville.
@F4R driver:
- het krakend geluid bij sturen is vaak het gevolg van de rubbers in de zadels, die het stuurhuis op zijn plek houden. Als die zijn uitgedroogd, kan het stuurhuis iets schuiven en staat je stuur iedere keer bij rechtuit rijden weer in een iets andere stand.
- Ook ik kreeg in 2005 van de Renault dealer een prijsopgave, die me zou moeten aansporen een andere auto te kopen. Ik heb me in de techniek verdiept en doe het allemaal zelf (op programeren na). Kemperman stelde voor mijn blok te gaan revideren en laat ik dat nu zelf al jaren te doen.
- Ik zou mark de onderdelen laten bestellen, dan weet je zeker dat het goed zit. Zo wie zo zijn dezelfde onderdelen, die de dealer gebruikt, buiten de Renault organisatie vaak 50% of meer goedkoper. (distributieset koste in 2005 bij de dealer al 255 euro excl btw en excl montage !)
@wackyracers, is de Megane gewoon streetlegal, want dan zou ik er af en toe ff lekker mee gaan touren, anders loop je zometeen kans dat je auto er weinig zin meer in heeft, weet ook niet wat voor brandstof er nu in je tank zit.
@Estaters, uhm wat, een RS blok in een estate is volgens mij nooit geleverd, in geen enkel type, in ieder geval niet van uit Renault. Toevallig rijd er bij mij in de buurt een 180tce met een rsblok na een motor swap (bekende voor de rtc mensen 😜) dus weet je heel zeker dat je een RS hebt, en geen gechipte 180tce (ook heel leuk hoor)
@ramon, lekker bezig, mag ik vragen wat je voor undercoating gebruikt, is dat gewoon standaard tectyl, en behandel je de roest ook nog met wat anders of haal je het helemaal weg. Ik ga de Clio van de zomer aanpakken
Ik gebruik op roest Hammerite. Hier zit ook een roeststopper in wat verder roesten zou moeten voorkomen. Hammerite is over te schilderen wanneer het is uitgehard. Afhankelijk van plek laat ik het met rust, spuit ik het met primer / verf of breng ik tectyl aan (tectyl is rekbaar). Wanneer de Hammerite zou gaan basten kan er middels de tectyl nog niet direct vocht bij komen.
Test op een oude oldtimer site (heb ik ergens vermeld in de blog laat zien dat Hammerite tegen roest een goed middel is. Uiteraard wel hier de regel. Hoe beter het voorwerk hoe beter het resultaat ;)
Bij die veertoren zou ik geen Hamerite gebruiken, maar gewoon een stuk in lassen.
Er moet toch wel iemand te vinden zijn die even MAG (CO2) kan lassen en naar je toe kan komen?
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 16 april 2020, 15:08:29
@wackyracers, is de Megane gewoon streetlegal, want dan zou ik er af en toe ff lekker mee gaan touren, anders loop je zometeen kans dat je auto er weinig zin meer in heeft, weet ook niet wat voor brandstof er nu in je tank zit.
Nope niet meer, is geschorst, er zit nu gewoon 95 in dus met 10% ethanol. Vandeweek ga ik naar de stalling en even starten, kijken of er nog leven in zit. Gelukkig hebben we wel een schakelaar op de accu en deze staat uit.
zeker als het een circuitauto is, en dus vaak stil staat, zou ik er alleen v-power of bp ultimate 98 in gooien. Daar zit namelijk geen ethanol troep in.
Mijn tce180 krijgt alleen maar v-power, geen ethanol troep voor mijn megane. 8)
@Ramon: je bent goed bezig! Succes verder
@wackyracers, die accu gaat het probleem niet zijn, die E10 bende zooi ik er mooi uithalen, die bende moet je niet in je auto willen hebben...
Goed bezig Ramon, mooie verslag legging ook!!!
+1! Echt keurig. Zo hoort een auto aangepakt te worden (denk ik).
@ Iedereen: Dank voor alle reacties _o_.
@ Jacques: Misschien dat ik daar ook nog wel even achteraan ga. In mijn planning zouden we hem zaterdag lassen, maar de kapotte onderdeel gooide roet in het eten. Komt goed.
@ Stefan: Leuk dat je het verslag leuk vind. Ik probeer het op een manier te brengen dat mensen er ook zelf ideeën uit kunnen halen. Zelf haalde ik ook leuke en praktische tips uit de verslagen van anderen ;).
zo is dat! en daar is zon forum nu toch juist mooi voor !-! !-!
@EstateRS: leuke 220! Ik heb een 180 in die kleur. De zwarte accenten op jouw Megane zijn niet origineel, en dus ook niet GT220 specifiek. Op de velgen na dan.
@Wacky Racers: Leuk om te lezen/zien! Hopen dat je snel weer mag racen!
Netjes Ramon !-! . De zijschermen zitten idd met een soort van schuim vast geplakt. Stond ik de eerste x ook van te kijken haha.
Weer goed bezig Ramon!! Van de zomer is het bij mij feest om de Clio op wat plekken aan te pakken...
mooi werk Ramon!
Mooi lijstje weggewerkt Lars. Ziet er goed uit !-!.
Ik had eigenlijk ook direct mijn stuurstangen moeten vervangen 8)7. Mijn auto moet straks ook nog uitgelijnd gaan worden, maar tot op heden schoongemaakt en ingespoten met WD40, maar het wilt nog niet los :neen:.
We zullen zien. Indien bestel ik ze vooralsnog en ik kan ze nog heet stoken.
Jij ook weer goed bezig zo, wordt steeds mooier en je leert veel zo
Een zelf stellende pijpsleutel is daar ideaal voor. Daar krijg je bijna alles wel mee los, of het breekt kapot.
Citaat van: mark op 31 mei 2020, 22:08:03
Een zelf stellende pijpsleutel is daar ideaal voor. Daar krijg je bijna alles wel mee los, of het breekt kapot.
Denk dat je even naar de toverschuur van Mark moet Ramon _o_ !-!
Mark, bedankt voor de tip !-!. Volgende week moet alles toch weer los om alles nog 1x netjes te maken en dan maar eens zien wie wint :D
Ramon87, het ziet er weer netjes uit. Ik ben zelf nu bezig met een 21 jaar oude MX5, waar de dorpels al van weggerot zijn.
Omdat we weer op 15 pagina's reacties zitten gaan we door in een nieuw topic (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=23064.new#new).